המקל הנו אחד הכלים העתיקים ביותר בשימוש האדם אם ככלי שימושי ואם ככלי נשק להגנה עצמית. בכל המסורות של אמנות לחימה יש למקל מקום של כבוד ואך טבעי שימצא לו שימוש גם בתחום הריפוי.
לשימוש במקל לצורך טיפול בשלד ובעמוד השידרה יש הסטוריה ארוכה כבר בציורי בד המשי ניתן לראות חלק מהתרגילים אותם אנו מוצאים בסדרה המוכרת לנו ומתורגלת ע"י רבים גם כיום.

צ'י קונג לשיפור היציבה
באיור זה מתוך בד המשי שכבר דובר בו ארוכות בפרקים שעברו נראה מתרגל מבצע את תנועת הצבעה לשמים או אלכסונים לצדדים. נקודה לציון המתרגל באיור אינו מפנה את מבטו לכוון ההצבעה כפי שכתבי היד מהם למדתי מורים. סטירות מסוג זה היו מנת חלקי לאורך כל הדרך. למרות שאין דרך לדעת באמת היכן ה"טלפון השבור" ומי באמת צודק.

בכל אופן יש שתי דרכים עליהן אני נוטה לסמוך הראשונה היא חיפוש כתבי יד קדומים ולקרוא בקפידה את החלק העוסק במטרת התנועה מה אנו מבקשים להשיג דרכה. הדרך השנייה היא לסמוך על הגוף להתנסות ולהרגיש מה נכון!

זוהי אמנם דרך השמורה למי ששנים עוסק בתחום והתפתח אצלו רגש שיכול לזהות את הדיוק בתרגול אך אם לא נתחיל לשאול את גופנו לעולם לא נגיע ליכולת להרגיש בגוף ראשון את התנועה הנכונה ויכולת זו חשובה מאוד וחובה חהשקיע בה מחשבה וזמן.

אז מה נותן לנו תרגול עם מוט?

חוסר סימטריה קיים אצל כל אדם גם אצל המיומנים ביותר שבינינו. התנועה המאוזנת היא שאיפה שתמיד נרדוף אחריה אך לעולם לא נשיג אותה בשלמות. בכל זאת ככל שנתקרב לאיזון בין שני צדי גופינו כך ייטב לנו מהרבה בחינות: איזון היציבה, איזון במבנה ומסת השרירים והכי חשוב איזון בתקשורת העיצבית כפועל יוצא מכל אלה.

בזמן תרגול עם מוט אנו נעזרים בחוסר הגמישות וחוסר של המוט כלפי חוסר הסימטריה הקיים בתנועתנו. המוט מאלץ אותנו להתיישר ושומר עלינו מהנטייה הטבעית להעמיס על הצד החזק ולרחם על לצד החלש. נטייה טבעית זו נעשית בבלי דעת ורובנו מגלים את חוסר הסימטריה תוך כדי תרגול.

כאבי גב – למה חשוב ליישר את הגב ולתקן את היציבה?

כשם שמרבית בעיות הבריאות מתחילות במערכת העיכול כך מרבית מיחושי הגוף ומכאוביו נובעים מהיציבה. כאשר אנו לא עומדים, יושבים , הולכים ואפילו ישנים בתנוחה נכונה וטבעית אנו יוצרים עיוות שבמשך השנים מפר את הזרימה העיצבית. דרך עמוד השדרה הבנוי חוליות חוליות עובר חוט השדרה.

המערכת העיצבית הנה ערוץ התקשורת דרכו המוח מתקשר ושולט בכול תא בגופנו. לעמוד שדרה מעוות ויציבה לא מאוזנת יש השלכות קשות על בריאות הגוף כולו. לכן גם לתיקון היציבה ושיחזור התנועה הנכונה והמאוזנת הגוף בכלל ושל עמוד השדרה בפרט יש השפעה עצומה על בריאותנו מעבר לזקיפות קומה רבים מבני דורנו מבלים שעות רבות במשרד או בנהיגה ברכב או שניהם וממעטים לתרגל תנועה מתקנת.

כתוצאה מכך משתרשות בנו תנוחות לא טבעיות ולא בריאות שאת מחיר פגיעתן אנו נשלם בהמשך הדרך עם כאבי גב.

אלה בינינו העוסקים בפעילות פיזית מאומצת כחלק מעבודתם סובלים מחוסר איזון שלפעמים חמור יותר מאלה שהפכו ל"בטטת ספה" מאחר ואצלם המעמסה שלעולם לא מתחלקת באופן שווה בין הצדדים יוצרת שחיקה וחוסר איזון במסת השריר בין הצדדים עקב הנטייה להעמיס על הצד החזק.

דוגמה מובהקת נוספת לחוסר איזון שנוצר אצל אמהות רבות. הנטייה להחזיק את ילדיהן בצד שמאל כדי לפנות את יד ימין לעבודות הבית השונות יוצרת פגיעה קשה וחוסר איזון.( אצל אמא ימנית ואצל שמאליות ההפך כמובן). לכן כאשר אשה מתלוננת בפני על כאבים בגב עם הקרנה לצד אחד אחת השאלות הראשונות בתשאול תהיה כמה ילדים יש לה? עד איזה גיל היא הניקה אותם ? והאם היא ימנית או שמאלית.

היו ששאלו אותי איך זה קשור שכן היא כבר סבתא ומזמן לא החזיקה את ילדיה על הידיים ימים שלמים. ובכן לגמרי לא מופרח שפעילות שחוזרת על עצמה ומתמשכת על פני תקופה ארוכה תתחיל עיוות ביציבה שבהעדר פעילות גופנית מתקנת ישתרש וימשיך להשפיע ואף יחריף במשך השנים עד למצב של מוגבלות של ממש וכאב כרוני שפוגע באיכות חייו של אדם באופן בלתי נסבל.

יציבות נכונה נגד כאבי גב

מה ניתן לעשות?

מאחר ואין באפשרותנו להימנע מפעילות שוחקת והחזקת ילדינו על צד אחד או נהיגה ממושכת וכן ישיבה ממושכת מול מסך מחשב הם לחם חוקנו וחלק מחיי היום יום של כולנו, חשוב לפתח מודעות. לעמוד על הרגליים תוך חלוקת המשקל שווה בשווה בין הרגליים, לסחוב קניות מהסופר או את הילדים תוך חלוקה במעמסה בין שני הצדדים, לשבת זקוף כאשר השרירים והשלד מחזיקים את הגוף ולא עצם הזנב. בחירה נכונה של כסא, מזרון כרית ואפילו נעליים יכולה להשפיע לטובה ולמתן את רמת השחיקה הבלתי נמנעת.

אם כל זאת אין תחליף לפעילות גופנית מתקנת וסדרת המוט כחלק מסדנת צ'י קונג לשיפור היציבה היא הטובה מכל מה שאני אישית מכיר בכדי להבטיח שתעמדו זקופים ותחמקו מכאבי גב שהם מנת חלקם של למעלה מ 60% מהאוכלוסיה הבוגרת.

רק בודדים הם האנשים שלא "זכו" לחוש את חוסר האונים שחש מי שהושבת מפעילות עקב כאבי גב בגלל שריר תפוס קטן או דיסק קטן שפרץ בין החוליות של הצוואר או הגב. פעילות גופנית מתקנת ומודעות ליציבה ולתנועה הם הביטוח הטוב ביותר שתמצאו כנגד כל אלה.

לפני שניגש לתרגול הסדרה של צ'י קונג לשיפור היציבה, חשוב לזכור שצ'י קונג איננו ספורט הישגי וכאשר מדובר בחוליות עמוד השדרה התרגול מחייב קשב לגוף ומשמעת, אין לדחוף להשגת איזון בכוח והדרך להשוות בין שני הצדדים היא למתן טיפה את תנועת הצד החזק ולהגדיל בהדרגה את הצד שתנועתו מוגבלת או תווח התנועה בו קטן יותר.

חשוב להדגיש כי דווקא הצד היותר שרירי נוטה להיות מוגבל יותר ברוב המקרים מאחר ושרירים תפוסים במסה גבוהה יותר יגבילו יותר את התנועה בצד השרירי יותר. אגב זוהי הסיבה שבשרותי הבטחון כאשר מלמדים סוכנים לעקוב אחרי מטרה מלמדים אותם ללכם אחרי האדם שבמעקב מצדו הימני שהוא אצל מירב בני האדם הצד השרירי יותר ולכן מוגבל יותר בתווח התנועה ועקב כך גם בשדה הראיה לאחור.

צ'י קונג לשיפור היציבה

סדרת המוט הלכה למעשה

סדרות לתרגול עם מוט נחלקות לני סוגים עיקריים: חיזוק הגוף ובניית שריר בצורה מאוזנת. ואיזון והשוואת התנועתיות של עמוד השדרה, הצוואר, הגפיים מפרקי הירך ותנועת האגן. בקורס אנו מתמקדים באיזון התנועה שזהו הצעד הראשון עבור מי ששואך "לחנך מחדש" את גופו ליציבה נכונה ולתנועה מאוזנת.

ישנן כמה וכמה סדרות לתרגול עם מוט חלקן נראות כריקוד מורכב וחלקן דומות יותר לקאטה

של אמנות לחימה. בסדרה שהבאתי כאן לפניכם ושאיתה אני עובד יש בחירה סלקטיבית מוקפדת שהפן הפרקטי של התרגול הוא הקו שהנחה אותי בבחירת התרגילים. זה הרגע לתת קרדיט למקורות מהם שאבתי את הידע.

חלק מהתרגילים הגיעו מסדרה שלמדתי מסיני הראל וחלקם מפרוטוקול טיפול בגב של פרופ, ג'ונסון. לאלה הוספתי כמה תנועות מהסדרה המסורתית Yangsheng Zhang בהפשטה של התנועה לתרגול בעמידה.

סדר התרגול צ׳י קונג לשיפור היציבה

1. חימום המפרקים בעשרה מעגלים ו\או סדרת השבשבות לשחרור וחימום הגוף.

2. הצבעה לפנים – המוט מונח באמצע השכמות מצב אמצע יאנג וסחיטה בסיבוב יין עם ומבט לפנים.

3. הצבעה לשמים – המוט מונח מעל השכמות והקיפוף נעשה מקו השרעפת תוך פתיחה של הצלעות כדוגמת אקורדיון צד אחת נפתח וצד אחד נסגר. חשוב להקפיד על ברכיים רכות\כפופות טיפונת.

4. הצבעה לאחור – המוט מונח מתחת לשכמות מצב אמצע יאנג וסחיטה בסיבוב יין עם מבט לאחור.

5. אלכסונים לצדדים (גולף) – בתנועה סיבובית נעלה את המוט מעלה כמי שמכה באופן מוגזם בכדור גולף. המטרה היא להגיע למתיחה שיוצרת אלכסון ארוך בין יד ורגל נגדית לפתיחה מקסימאלית.

6. חסימה לצדדים – התנועה מבוססת על תנועה הגנתית אמצע בתנוחה של מקל בגובה מותניים ותנועה סיבובית הסוחטת את כל הגוף ממפרקי הקרסול דרך הברכיים, הירך, האגן, עמוד השדרה הצוואר , וממפרק הכתף עד שורש כף היד.

7. סיבוב המקל מסביב לגב – לפתיחה ואיזון של תנועת הכתף והשכמות. התנועה מתחלקת לחצי יאנג ויאנג מלא בהעברת המקל מאחורי הגב וחצי יין וןיין מלא בהחזרתו חזרה לפנים. ניתן לתרגל פעם לצד אחד ופעם לשני או כמה פעמים רצופות לכל צד. לאלה שנמצאים בתחילת דרכם רצוי לתרגל צד מול צד כדי לשפר איזון ולחזק את תחושת האמצע שהיא למעשה מטרת הסדרה כולה.

8. פתיחת השכמות (היפוך מקל מאחורי הגב) – ממצב יין עם מקל בגובה מותניים עולים ליאנג הופכים מקל על גב הידיים מאחורי הגב וחוזרים למצב יין כאשר המקל מאחורי הגב. לאחר מכם בכיפוף ברכיים מורידים ראש ומביטים בין הרגליים לאחור תוך הרמת המקל לגובה לפתיחת השכמות. הדרך חזרה נעשית בסדר הפוך יין עולה ליאנד עם מקל מאחורי הגב וחוזר ליין במצב בו התחלנו.

9. לדקור את השמים – מגלגלים את המקל כלפי מטה על הגוף כמעין מסאג' ומניחים על הריצפה תוך שחרור הגב והצוואר באופן מלא, דוקרים את השמים בתנועה כלפי מעלה חוזרים לשחרור הגב והצוואר ואז דוקרים לצד שני.החזרה נעשית בהדרגה חוליה אחר חוליה כמו בתרגיל שחרור הגב.

10. חוזרים על שלשת התרגילים הראשונים (2,3,4) שלש פעמים לכל צד לסיום הסדרה תוך דגש על פתיחה מאוזנת של התנועה לשני הצדדים באופן הדרגתי כל אחד כפי יכולתו כדי לחוש את ההשגה שרכשנו ע"י התרגול. ולאחר מכן מתהלכים בדוג'ו ונהנים מזקיפות הקומה שמורגשת בסוף התרגול.

דילוג לתוכן