רקע כללי על הסדרה מאיפה ממתי ולשם מה?

משחק חמשת החיותמשחק חמשת החיות הנה סדרה עתיקה המבוססת על חיקוי תנועתם של החיות ומטרת הסדרה טיפול וחיזוק הגוף כולו כמו גם איזון האיברים הפנימיים כגון הקיבה, הכבד הטחול הכליות הריאות הלב ומערכת העיכול.

בזמן תרגול הסדרה אנו מרוויחים שתי מטרות בו זמנית, מחד עבודה על גמישות המפרקים והגידים כמו גם חיזוק השרירים בגוף כולו ומאידך ניקוי ואיזון של האיברים החיוניים מחסימות אנרגטיות וטראומות רגשיות.

הסדרה מבוססת על חמשת החיות הבאות: הנמר,הדב ,הצבי ,הקוף והעגור.

כל חיה משוייכת לאחד מחמשת היסודות אדמה , מתכת , מים , עץ ואש. יסודות אלה ברפואה הסינית מתייחסים לאיברים בגוף האדם ולכל איבר מיוחס רגש מסויים המשפיע על האיבר וחוסר איזון של רגש זה ״נרשם״ או נאגר באיבר במשך שנות חיינו ומשפיע על תפקוד האיבר החיוני וכפועל יוצא על בריאותנו ואריכות ימינו.

חווא - טוחווא - טוחווא – טו בעיני רבים גדול הרופאים הסיניים שימש במאה השנייה לספירת הנוצרים כרופאו האישי של הקיסר ולמעשה של החצר הקיסרית על כל נכבדיה. חווא – טו היה בין ראשוני הרופאים בעת העתיקה שראה קשר בל ינותק בין הגוף לנפש ובין מצבו הרגשי והמנטלי של האדם לבריאותו או לסוג החולי ממנו הוא סובל, בהנחיות שהשאיר אחריו בכתביו הנוגעות למעלות הרפואית ולאופן ביצוע הסדרה הוא מבקש מהמתרגל להתחקות אחר התנועה וההבעה של כל חיה בתנועת גופו, במבע שבעיניו ובהבעת הפנים בזמן תרגול.

דרך ההזדהות עם תכונותיה של החיה המתרגל יוכל לעורר בעצמו את התכונה החסרה או דורשת חיזוק כמו גם לאפשר “ניקוי” רשמיהם של רגשות טבעיים שבמסגרת מוסכמות ההתנהגות המקובלות בחברה או במקום העבודה איננו רגילים לתת להם ביטוי גלוי ופתוח, לחילופין ההזדהות עם תכונותיה של החיה מהווה דרך לנקות חסימות רגשיות טראומות רגשיות ש״נרשמו״ בגופו של המטופל ולשחרר אותו מהרגשות הלא מאוזנים שהוא “סוחב” איתו במודע או שלא במודע.

רישום רגשי שמקורו בטראומה רגשית מהילדות או כל שלב בחיי האדם.

צלקות רגשיות אלה נאצרות ברקמות או עם נדייק באיברים מסוימים (בהתאמה יסוד-איבר-רגש) דבר שמחליש את האיבר ופוגע בתפקודו לאורך זמן.

התרגול אמור בהדרגה לשחרר את הרגש האצור ברקמות ולהחזירו בהדרגה לבריאותו.

ניתן להקביל ולמשוך קווי דמיון בין הייחס של חווא – טו לאיזון הרגשי לבין האופן בו אחד מגדולי הרופאים ביוון העתיקה גלינוס (המצוטט לאורך ולרוחב כתביו הרפואיים של הרמב״ם) מגדיר רעילות או תועלת ממזונות משקאות וצמחי מרפא.

גלינוס מלמד שכל חומר יש בו פוטנציאל רעילות אם הוא נצרך במידה מופרזת וכנגד זה גם צמחים רעילים או ארס של עקרב יכול לשמש כתרופה או חיסון וימצא בהם תועלת במצבי חולי ספציפיים ולכן שלשת המרכיבים העיקריים באבחנה מתי נכון לאדם מסויים לצרוך דבר כזה או אחר יהיו מצב בריאותו העיתוי והמינון.

חווא – טו רואה באופן דומה גם את הסביבה המנטלית והרגשית. גם חוויה רגשית לא מאוזנת יכולה להיות רעילה.

ברפואה הסינית מקובלת גישתו על פיה חוסר איזון רגשי גורם לחוסר איזון של הגוף לא פחות מחסרים תזונתיים.

הפרזה או החסרה של רגש מהותי עלול לבוא לידי ביטוי בצורת חולי או תפקוד לקוי של איבר מאיברי הגוף החיוניים.

אז מהו רגש מאוזן ? לשם דוגמה , פחד. כאשר רגש זה מאוזן הוא יוביל לזהירות בריאה שהיא הכרחית לכל אדם גם למען שלומות פיזית בעולם רב סכנות אך גם בכל תחום אחר, כלכלית, רעיונית, אמונית ולמעשה איזון רגשי נוגע בכל תחומי החיים.

כאשר רגש זה יהיה בהפרזה התוצאה תהיה חרדה. השקפת עולם חרדתית במהותה תפגע בתפקודו של האדם בתחומים רבים החל מחוויתו האישית ,חיי משפחה ,השתלבותו בחברה ועד חייו המקצועיים.

בכדי לאזן מצב רגשי או את האיבר לו משוייך רגש זה ניתן למטופל לתרגל סדרה או מספר תרגילים הפונים לאותו איבר ישירות על ידי תנועה או באמצעות המרידיאנים (ערוצי ההזנה האנרגטית) המזינים את האיבר אנרגטית.

לפניכם תרשים המשייך יסוד , חיה , רגש ואיבר כמו גם שייוך לעונות השנה.

הגישה של חווא – טו על פיה שחרור רשמי הרגש הכלוא ברקמות הגוף יועיל לבריאות האיברים יש בה בכדי
להצביע על הבנה מעמיקה המבוססת על האמונה בקשר גוף – נפש ובצורך לטפל בשניהם כדי להגיע לבריאות ואיזון.

אז מה הם היתרונות המיוחדים לסדרה “משחק חמשת החיות” ?

משחק חמשת החיותראשית כפי ששמה מעיד עליה היא מאוד “משחקית” או באנגלית playfull ובכך היא משעשעת, נעימה לתרגול ואהובה על כל שכבות הגיל ומתאימה גם לעבודה עם ילדים ונוער, אין כמו ספורט המשולב בהנאה, ההנאה וההתלהבות בזמן תרגול הם תעודת הביטוח הטובה ביותר שיש כדי לכוננן תרגול יומי קבוע ולהתמיד לאורך זמן.

שנית יש בה איזון נפלא של פיזיות מאתגרת מספיק כדי לחוש במאמץ גופני שמחזק ומגמיש את כל שרירי הגוף אך לא קשה עד כדי להרחיק את אלה בינינו שאינם בכושר קרבי ברגע זה ממש. מעבר לתרגול הפיזי נדרשת מהמתרגל גם עבודה פנימית כגון ריכוז ומודעות לגוף ולנפש , נשימות עומק תוך חיבור נשימה ותנועה וכמובן עבודה רגשית רבת הבעה. האיזון הזה הוא סוד קסמה של סדרת “משחק חמשת החיות”.

ניתן לתרגל את הסדרה כולה בעשרים דקות עד חצי שעה כולל חימום קצר וסגיר והיא מהווה יחידה עצמאית שנוגעת בכל הגוף מכף רגל עד ראש ונותנת טיפול כללי לגפיים גב צוואר והאיברים החיוניים. סיבות האלה בוודאי תרמו להיותה אחת הסדרות המוכרות ביותר והמתורגלות ע”י מיליוני אנשים גם בימינו כעבור אלפיים שנה מאז שהועלתה על הכתב כהתעמלות תחזוקתית לאנשי חצרו של הקיסר הסיני במאה השנייה לספירה. למעלה מימין ניתן להתרשם מאיור של אנשי החצר הקיסרית מתרגלים את משחק חמשת החיות. האם תוכלו לזהות את החיות ?

תיאור הסדרה מתוך ספרו של פרופ’ ג’רי אלן ג’ונסון מסביר ומפרט את הצד הטיפולי כך :

“…מטרתה של סדרת חמשת החיות לשמר את בריאות הגוף ולשמר איזון רגשי ונפשי על ידי פתיחת שלש הערוצים המנגישים לכל אדם את שלשת האוצרות האנושיים ג’ינג (Jing) מהות חומרית , צ’י ((chi אנרגיה או כוח (חיות) ושן ((Shen מהות רוחנית או ספיריטואלית…”

במה כל חיה מטפלת ?

התרגול של כל חיה מטפל באיברים פנימיים שונים ולפניכם בפרוטרוט באילו איברים מטפלת כל חיה.
מתוך ספרו של פרופ’ ג’רי אלן ג’ונסון ללימוד רפואה סינית אנרגטית כרך ראשון:

הצבי מעורר ומחזק את תפקוד הכבד וכיס המרה מגמיש ומחזק את הרגליים , הגב וחגורת המותניים.
העגור מעורר ומחזק את תפקודם של הלב והמעי הדק, משפר את שיווי המשקל מחזק את מפרקי הכתף והשכמות.
הקוף מעורר ומחזק את תפקודה של הקיבה ותפקודם של הטחול והלבלב ומשפר שיווי משקל וקואורדינציה.
הנמר מעורר ומחזק את תפקודם של הריאות והמעי הגס, מחזק ומגמיש את שרירי הגב ועמוד השדרה.
הדב מעורר ומחזק את תפקוד הכליות ושלפוחית השתן עוזר לפתח חוסן כללי, מחזק את השלד והעצמות.

פרופ' ג'ונסוןסדרת הספרים שהוציא פרופ' ג'ונסון (בתמונה משמאל) חשפה בפני העולם המערבי מקור רחב והמקיף ביותר של מידע מהימן אודות רפואה סינית אנרגטית בכלל וצ'י קונג רפואי בפרט. חמשת הכרכים עבי הכרס מהווים עבור העוסקים ברפואה סינית ומורים לצ'י קונג אנציקלופדיה המקיפה את הנושא כולו.

אני ממליץ בחום לעיין בספריו בכלל ובכרך הראשון בפרט המהווה מבוא לרפואה סינית אנרגטית מהפן ההיסטורי והפילוסופי ועד לתרגול מעשי. גם המידע אודות סדרת חמשת החיות מצוי בספר הבא:

Chinese Energetic Medicine – J.A.Johnson Phd D.T.M.C

דילוג לתוכן