ברפואה הסינית ישנה תפיסה על פיה העולם הסובב אותנו בנוי מחמש יסודות והם:

אדמה, מתכת, מים, עץ ואש

5 תנועות בסדרה - מתכת, מים, עץ, אש ואדמה. לומדים סדרת צ'י קונג חמשת האלמנטים עם אמיר פרלמן.
סדרת צ'י קונג חמשת האלמנטים

כל יסוד משוייך לאיברי הגוף בהתאמה ולכל יסוד אופי של תנועה אותה הסדרה מלמדת בחמש תנועות קלות לתרגול. חשיבותה של הסדרה כבסיס להבנת ההקשר בין התנועה לאיבר בו היא מטפלת עצומה. ולכן זוהי סדרה יסודית ויש מי שיאמר סדרת הדגל של הצ'י קונג הרפואי\טיפולי. הידע הנרכש מסדרה זאת הקושרת יסוד מחמשת היסודות – מאפייני תנועה – איברי הגוף – רגש המשוייך לאיברים ספציפיים. זהו הבסיס להבנת התועלת הבריאותית שבכל תנועה ובכל סדרה טיפולית אותה נלמד בהמשך.

בין היסודות מתקיימים יחסי הזנה או יחסי ריסון. באיור שלפניכם מעגל החצים החיצוני מציג את מעגל ההזנה של היסודות, ואילו הפנטגרם הבנוי מהחצים הפנימיים מציג את מעגל הריסון. יחסים אלה הולידו גישה טיפולית שבה ניתן לאזן או לחזק יסוד או איברים המיוצגים ע"י יסוד זה בהתאמה בשלש דרכים:

1. עבודה על האיבר עצמו – תרגול התנועה המייצגת את היסוד של האיבר עצמו.
2. עבודה דרך מעגל ההזנה – תרגול היסוד המזין את את היסוד המייצג את האיבר.
3. עבודה דרך מעגל הריסון – תרגול היסוד המרסן את היסוד המייצג את האיבר.

שמונה עקרונות בתנועה

בדיוק כפי שהיין והיאנג הם שני קטבים היוצרים שלם אחד כאשר ביניהם נוצר איזון, אף בתנועה ישנם הפכים שביניהם נוצר איזון. היין והיאנג משולים לזכר ונקבה שהחיבור ביניהם הוא זה שמוליד את את אנרגיית החיות אותה אנו מכנים צ'י . המשמעות המילולית של צ'י קונג בנוייה משתי מילים: המילה צ'י משמעותה אנרגיית חיות והמילה קונג משמעותה עבודה. תרגול צ'י קונג הנו הלכה למעשה עבודה אנרגתית, או אם תרצו בניית השדה האנרגתי הפנימי של הגוף. קו ההגנה האנרגתי של האדם הוא זה המגן עליו ומחייה כל תא בגופו, בהמשך נרחיב על סוגי הצ'י וחשיבותם לבריאות הגוף והנפש.

צ'י קונג חמשת האלמנטיםצ'י קונג חמשת האלמנטים

 

ישנם ארבעה כיוונים בתנועה וכל תנועה בנוייה משני הפכים (יין ויאנג) המשלימים יחד לשמונה עקרונות.
לכל יסוד מחמשת היסודות יש תנועה מאפיינת המייצגת אותו ואת האיברים המשוייכים לו, לשם דוגמה:

יסוד המתכת – מתאפיין בתנועה למעלה ולמטה

יסוד המים – מתאפיין בתנועה ימינה ושמאלה

יסוד העץ – מתאפיין בתנועה קדימה ואחורה

יסוד האש – מתאפיין בתנועה מבפנים החוצה – פיזור

יסוד האדמה – מתאפיין בתנועה איסוף למרכז – כינוס

דרך הבנת התנועה המאפיינת נוכל לבחון את הסדרות שלמדנו ולהתאים פרוטוקול טיפולי לאדם ספציפי. באמצעות אבחון מוקפד והבנה של שורש הבעיה ממנה האדם סובל (ולא רק התייחסות לתסמינים מהם נראה כי הוא סובל) וכמובן בהתחשב בגילו, יכולתו הפיזית ואופיו של המטופל. כל אלה יעזרו למקד תרגול אפקטיבי יותר שתוצאותיו יהיו מורגשות בטווח זמן קצר יותר.

אם זאת, ראוי לציין שהדרך הנכונה, הטובה והארוכה היא חיזוק הגוף כולו ודאגה לזרימה אנרגטית מאוזנת ממערכת השרירים והשלד ועד איברי הגוף הפנימיים. זוהי אכן הדרך להשגת בריאות מיטבית, אך לפעמים בהתאם למצב יש לשקול בחיוב טיפול נקודתי כשלב ראשון בתוכנית טיפולית.

אין כוונתנו בספר זה ללמד רפואה סינית במובנה הרחב. הספר מתמקד בתנועה המתקנת, אך מכיוון ששיטת צ'י קונג הנה ענף מענפיה של הרפואה הסינית האנרגטית, וכשכזה הוא מושתת על אותה תיאוריה העומדת מאחורי ענפיה האחרים, יש חשיבות עצומה להבנה בסיסית של תורת חמשת היסודות, המרידיאנים (ערוצי האנרגיה) ונקודות הגישה (דיקור ו/או לחיצה) לטיפול דרך ערוצי האנרגיה.
טבלה המשייכת כל יסוד לביטויים שונים שלו בגוף, בנפש, במרחב הזמן ובעולם סביבנו

עץאשאדמהמתכתמים
שעות היוםבוקרצהרייםאחה"צערבלילה
עונות השנהאביבקיץקיץ מאוחרסתיוחורף
פרקי חייםנעוריםבשלותבגרותזקנהלידה
רגשותכעסלהטדאגהעצבפחד
תכונות אופינדיבותהבנההגינותאומץאמון
חלקי גוףגידים מפרקים ורצועותכלי דםשריריםעורעצמות \

איברי רבייה

איברי החישהעינייםלשוןשפתייםאףאוזניים
כיווניםמזרחדרוםמרכזמערבצפון
מאפייני תנועהגמישות \ פיתולקואורדינציה \

תזמור

ריכוז \

איסוף

מהירות תגובה \ התכנסותיציבה \

ביסוס

חיה מייצגתצביעגורקוףנמרדב
הילכות חייםמודעותתנועהתזונהנשימהשינה
שר בממשלהשר הבטחוןהקיסרשר הפניםשר החוץשר האוצר
איברי ייןכבדלבטחול\לבלבריאותכליות
איברי יאנגכיס מרהמעי דקקיבהמעי גסשלפוחית שתן

אמנם טבלה זאת היא חלקית מאוד, אך הבחירה בהקשרים אותם היא מציגה לפניכם נעשתה בקפידה ובמטרה לתת משמעות לכל יסוד בכמה אופנים שיהפכו בידיכם במשך הזמן לשפה מקודדת. משמעותה ויתרונה של כל שפה מקודדת היא בכך שמאחורי כל מילה מסתתרות משמעויות רבות. בחלוף הזמן תוך שימוש בשפה תבנה גם אצלכם מעין "אינטלגנציה אינטואטיבית" המשרתת את כל דובריה באופן שמסביר, מחבר ומתקשר ביניהם ויוצר הבנה ומשמעות שהיא הרבה מעבר למילים הספורות שנאמרו.

הגדרתו של אדם כטיפוס "עץ" ואבחנה לצד היין או היאנג במסגרת היותו טיפוס "עץ" יכולה להשמע כאבחנה חסרת פשר לשומע מן הצד. אמנם זר לא יבין זאת אך לאחר הכרות מעמיקה עם תורת חמשת היסודות דרכה נבנית משמעות לתכונת יסוד העץ ולצורת הביטויי שלה באדם על דרך היין והיאנג יש בה כדי לתת לרופא הסיני מידע רב ערך עד מאוד. האבחנה מהווה בסיס לתכנית טיפולית בצ'י קונג רפואי.

 

דילוג לתוכן