בפרק זה ננסה להבין את מערכת הטריגרמות. זוהי מערכת סימבולית שמשמשת ברפואה הסינית האנרגטית לצורכי אבחון והגדרה. בכדי להבין את מערכת הטריגרמות הסימבולית יש להתחיל מההתחלה, מהחלוקה הבסיסית ליין ויאנג.

ה'יאו' Yao מתחלק לשני סוגים: קו שלם המסמל יאנג וקו מחולק המסמל יין. זוהי נקודת ההתחלה ממנה נתקדם לזוגות הבסיסיים או כפי שהם נקראים – ארבעת הפאזות Four Phases, זוגות של קווים המייצגים את הטאי יאנג, שאו יאנג , טאי יין ושאו יין.

כדוגמה לשימוש בזוגות הקווים נביט בדיאגרמה המייצגת את ארבעת תקופות החיים:

טאי יאנג   שאו יאנג      שאו יין       טאי יין
_____      __ __       _____      __ __

_____     _____       __ __       __ __

 

סמל טאי צ'י - Tai Ji Symbol - טאי יאנג; שאו יאנג; שאו יין; טאי יין

משמעות, תקופה בחיים ושיוך ליסוד:

סמלשיוך ליסודתקופת חייםתכונה תנועתית
טאי יין – אדמהמיםילדותאיסוף – הכלה
שאו יאנג – אשעץנעוריםגמישות – רצוא ושוב
טאי יאנג – שמיםאשבגרותפיזור – שליטה
שאו יין – מיםמתכתזקנהזרימה – צד אל צד

** יש להבחין בין שמות משותפים של יסודות כמו המים והאש, שבארבעת הפאזות לא מופיעים באותה המשמעות ומכאן השוני מול השמות המשותפים בחמשת היסודות.

אם נרצה לתרגם את ארבעת הפאזות לתרגול צ'י קונג זה יראה כך:

טאי יאנגשאו יאנגטאי ייןשאו יין
עבודה אנרגטית הבנויה על תנועה פיזית ותנועה אנרגטית פנימית אקטיביתעבודה אנרגטית הבנויה על תנועה פיזית אקטיבית תוך השקטה ושאיפה למצב סטטי פנימיעבודה אנרגטית הבנויה על ישיבה או עמידה סטטיים מתוך השקטה פנימית ומשיכה פנימה של החושיםעבודה אנרגטית הבנויה על יציבה סטטית ותנועה אנרגטית או תודעתית אקטיבית המניעה.

השלב הבא באבולוציה של ה'יאו' היא הטריגרמה המורכבת משלש קומות של קווים. כאן נעשית אבחנה נוספת וכל קומה מייצגת רובד בעולם או באדם. הקו התחתון ייצג את האדמה, הקו העליון את השמים והקו האמצעי את האדם. לחילופין ניתן להבין את זה כך: הקו העליון מייצג שן, האמצעי צ'י והתחתון ג'ינג.

לפניכם העמדה של שמונה הטריגרמות על סמל הטאי צ'י, תנו דעתכם לחלוקה ולסדר על צד היאנג ועל צד היין, כך נבחין איזה מהטריגרמות נחשבות "ייניות" ואיזה "יאנגיות". לא ריבוי ה'יאו' המסמל יין או יאנג קובע אלא, לכל צד יש מדרג יורד מצורתו המלאה ועד לצורתו הפחותה.

שילוב הקוים מייצר שמונה טריגרמות שלכל אחת משמעות סמלית ופונקציונאלית ביחד הן נקראות Ba Gua.
להלן שמות הטריגרמות וסדרן מיאנג מלא ועד ליאנג פחות ומיין מלא ועד ליין פחות בהתאמה. כל שם מייצג איכות או תכונה והשמות הם סימבוליים ויצוגיים.

8 הטריגרמות ba-gua

חשוב לציין שזוהי אחת הדרכים להעמדה של הטריגרמות, בהמשך נראה כי יש דרכי העמדה נוספות, לפי חלוקה לפוסט-נאטאל ופרה-נאטאל ועוד, לכן אין זה נכון לפרש את ההבדלים כסתירה בין גרסאות או גישות שונות של טריגרמות ה-Ba Gua, אלא העמדתן בסדר אחר מתוך כוונה או צורך לייצג נושא שונה באמצעות אותה שפה.

‫‫היבטים פיזיולוגיים של הטריגרמות במערכת בא-גווה – Ba Gua

לפני הכל חשוב להבין את ההבדל בין פוסטנטאל לפרהנטאל לפני הלידה ולאחר הלידה זהו הפשט.
התפיסה הבסיסית הנכונה היא בכוח ובפועל. כל דבר המתרחש בפועל אינו מושלם או מוחלט אך כל דבר טרם הגשמתו יכול להיבחן בכלים של שלמות.

לכן ברגע הלידה במקום הקיאן סמל השמיים והטאי יאנג ומהותו הערכית היותו חסר פורם (צורה), קרי אחדות שלמה שרק ללא צורה מתאפשרת, במקומו תופס בראש הבא-גווה לי המסמל את האש והשאו יאנג. המילה לי היא גם המילה דפוס (פאטרן) והיא היאנג המתקיים במציאות הגשמית.

קיאן = Qian: ממוקם במערכת הטריגרמות פוסטנטאל בצפון מערב ומייצג את הפטריארך (דמות האב). היסוד הוא מתכת, השיוך האנטומי הוא לחולי או חסר אנרגטי של אזור הראש והריאות.

קון = Kun: ממוקם במערכת הטריגרמות פוסטנטאל בדרום מזרח ומייצג את המטריארך (דמות האם). היסוד הוא יסוד האדמה, השיוך האנטומי הוא לחולי או חסר אנרגטי של מערכת העיכול והעור ובמקרים רבים גם של איברי הרבייה.

זן = Zhen: ממוקם במערכת הטריגרמות פוסטנטאל במזרח ומייצג את הבן הראשון. היסוד הוא עץ, השיוך האנטומי לחולי או פציעות של הרגליים ולחוליים או חסר אנרגטי של הכבד.

ג'ן = Gen: ממוקם במערכת הטריגרמות פוסטנטאל בצפון מזרח ומייצגת את הבן השלישי. היסוד הוא אדמה, השיוך הפיזי אנרגטי הוא לידיים ולמפרקי הידיים כמו גם מערכת העיכול.

לי = Li: סמל האש ממוקם במערכת הטריגרמות פוסטנטאל בדרום מקום מושבו של הקיסר ומייצג את הבת השנייה. השיוך הפיזי הוא לחולי או חסר אנרגטי של הלב ובמקרים מסויימים למחלות עיניים.

קאן = Kan: סמל המים ממוקם במערכת הטריגרמות פוסטנטאל בצפון ומסמל את הבן השני. השיוך הפיזי אנרגטי הוא לחולי של האזניים ולחוליים או חסרים אנרגטיים של הדם, הטחול והלבלב.

דווי = Dui: ממוקם במערכת הטריגרמות פוסטנטאל במערב ומייצג את הבת השלישית. היסוד הוא מתכת והשיוך הפיזי הוא לחוליים של הפה ולחולי או חסר אנרגטי של הריאות.

סון = Xun: ממוקם במערכת הטריגרמות פוסטנטאל בדרום מערב ומייצג את הבת הראשונה. השיוך הפיזי אנרגטי הוא לאזור המותניים ולחולי או חסר אנרגטי של שלפוחית השתן ושל הכבד.

לכל טריגרמה יש שיוך לאחד משמונת הערוצים היחודיים וסמלה או המהות אותה מייצגת הטריגרמה נחשבת בפילוסופיה מאחורי הרפואה הסינית האנרגטית לכוח הבונה של אותו ערוץ. בהמשך נלמד את צורת האיזון הכללית בשימוש בשיטת הבא-גווה, גישה זו מצאתי גם בכתבים של הרופאים השמאנים וגם אצל מדקרים ורופאים סינים מודרניים כדוגמת ד״ר ריצ׳רד פו תן שמביא את השיטה בספרו (גלובל בלנס מטוד) כאחת מששת הדרכים היעילות ביותר לאיזון כללי.

בעמוד הבא תמצאו טבלה המשייכת כל אחד מסמלי הבא-גווה לאחד מהערוצים היחודיים.

 

ריבוע הקסם לאיזון גלובלי   –  The magic square global balance method

סמלשםייצוג ערכימיקוםערוץ ונקודת גישה
_____

__  __

_____

אש = Li

חום / אור חודר / יאנגדרום

Conception vessel /

Hand Lu – 7

__  __

_____

__  __

מים = Kan

קור / זרימה / ייןצפון

Yang Heel vessel /

Foot UB – 62

__  __

__  __

_____

רעם = Zhenלידה / התחדשות / עוצמה / יאנגמזרח

Yang linking vessel /

Hand TB – 5

__  __

_____

_____

ערפל = Duiהיכולת להשתנות / צלילות הראייה הרוחנית / יאנגמערב

Governing vessel /

Hand SI – 3

_____

_____

__  __

רוח = Xunרגישות / חושניות / אינטואיציה / ייןדרום מזרח

Belt vessel /

Foot GB – 41

__  __

__  __

__  __

אדמה = Kunיכולת הכלה / חומר / לבישת צורה / ייןדרום מערב

Yin heel vessel /

Foot Kd – 6

_____

__  __

__  __

הר = Genיציבות / עמידות / כבדות / ייןצפון מזרח

Yin linking vessel /

Hand Pc – 6

_____

_____

_____

שמים = Qianאין סוף / יצירתיות / העדר צורה / יאנגצפון מערב

Thrusting vessel /

Foot Sp – 4

 

נקודות  גישה לחיזוק כל אחד מהערוצים היחודיים (בפני עצמו)  –   Master and couple point

 

 

נקודת השלמהנקודת פתיחה (מאסטר)שם הערוץ
Foot UB – 62Hand SI – 3Governing vessel
Foot Kd – 6Hand Lu – 7Conception vessel
Hand Pc – 6Foot Sp – 4Thrusting vessel
Hand TB – 5Foot GB – 41Belt vessel
Foot Sp – 4Hand Pc – 6Yin linking vessel
Foot GB – 41Hand TB – 5Yang linking vessel
Hand Lu – 7Foot Kd – 6Yin heel vessel
Hand SI – 3Foot UB – 62Yang heel vessel

 

קורס צ'י קונג | הטריגרמות הסיניות | להבין צ'י קונגקורס צ'י קונג | הטריגרמות הסיניות | להבין צ'י קונג
דילוג לתוכן