לחמשת היסודות ברפואה הסינית יש ביטוי באדם כחמישה טיפוסים. באמרנו טיפוס הכוונה היא גם לגוף קרי, הצורה הפיזית, הנטיות הפיזיולוגיות צורת הגוף ומבנהו. אך גם לנפש כל יסוד נושא תכונות אופי. גם פה האבחנה של אדם כטיפוס מים יכולה לבוא לידי ביטוי שונה על דרך היין או על דרך היאנג.

טיפוס מים בביטוי יאנג יכול לנתב את הפחד שהוא דומיננטי לטיפוסי מים, לספורט אקסטרים וכיבוש הפחד או הריגוש שבפחד יהפכו אצלו לתחביב שעבור אדם אחר יחשב עיסוק הגובל בחוסר שפיות. מנגד טיפוסי המים עם ביטוי יין מוקצן, אותו הפחד ישתק אותם ולא יאפשר להם ליהנות מסיבוב בלונה פארק על הגלגל הענק מפני שהפחד יסתיר עבורם את הנוף.

לפני שנביא תקציר על כל טיפוס חשוב לציין שבכל אדם נמצא את כל היסודות כפי שבכל אדם נמצא את כל האיברים. יסוד דומיננטי בדיוק כמו איבר דומיננטי אינו שולל את השאר קרי, לאדם יש רגליים חזקות במיוחד ולכן הוא מיטיב לרוץ מאחרים אך אין זה שולל שיש לו גם ידיים… יש לו הכל כמו לכל אדם רק רגליו דומיננטיות בכוחן ביחס לשאר גופו.

יתרה על כן יתכן שבאדם מסויים נמצא שני יסודות דומיננטיים או שלא נמצא שום יסוד דומיננטי מאחר וכל היסודות מקבלים אצלו ביטוי באופן מאוזן, לכן ין לחפש בכוח! רק מתי שהדבר מופגן וברור אני מייחס לכך משמעות של ממש. אם אין ראיה ברורה אני מניח לדרכי אבחון אחרות להוביל אותי.

תקציר על כל אב טיפוס מצד אופיו ובהתאמה לחמשת היסודות:

טיפוסי אדמה

טיפוסים לא מאוזנים יתאפיינו בתסמיני התנהגות כגון: קושי לשחרר דברים, רגישות גבוהה לביקורת, קושי עם שינויים או שינוי תכניות, פעולה מתוך צורך לרצות אחרים או מתוך הצורך להרגיש נחוצים.

החסרה מעצמם ומצורכיהם יכולה לבוא לידי ביטוי בהזנחה של הקריירה או הבריאות של עצמם עקב הפניית תשומת הלב והשקעה בצרכים של האנשים הקרובים לליבם והפניית המשאבים הרגשיים והפיזיים כלפי יקיריהם על חשבון הטיפול והדאגה לעצמם.

טיפוסי מתכת

טיפוסי מים

פתולוגיות הבאות לידי ביטוי בכליות ובשלפוחית השתן יהיו נפוצות יותר אצל טיפוסי המים, וכאשר הם סובלים מעודף יאנג נמצא אצלם נטייה לכליה פוליציסטית או לגידולים בשלפוחית השתן. גם בעיות באיברי הרביה נפוצות אצלם יותר מאשר בשאר הטיפוסים.

טיפוסי עץ

פתולוגיות הקשורות לסטגנציות בכבד, אבני מרה או דלקות עיניים יהיו נפוצות יותר אצל טיפוס העץ הלא מאוזן שיש לו ביטוי חזק של יאנג וחוסר ביטוי רגשי מהווה עבורם סכנה בריאותית באופן יותר ניכר מכל שאר הטיפוסים.

טיפוסי אש

נקודות תורפה של טיפוסי האש הם המערכת הקרדיווסקולרית, לחץ דם מאפיין רבים מהם כאשר רגשותיהם וצרכיהם הנפשיים-רגשיים אינם מקבלים מענה. מחסור באהבה או בתחושת הגשמה עצמית יכולה להיות מאוד הרסנית עבורם.

בפרק הבא נסכם את הצד הפיזיקאלי או נטיות למבנה הגוף המאפיין את כל אחד מהטיפוסים. חשוב לזכור שבכל אדם נמצאים כל האלמנטים ומבנה הגוף יושפע מהירושה הגנטית מההורים לכן לפעמים אדם יראה כטיפוס אדמה מובהק עקב הדמיון לאמו, אך אם נביט בשניהם נגלה שלמרות הדמיון קווי הגוף אצלו בעלי נטייה לטיפוס האש ורק השוואה לשותפיו לירושה הגנטית יכולה לעזור לנו להבחין בכך באופן ברור גם מבעד לקווי האדמה אותם ירש מאמו.

דילוג לתוכן