טאי צ'י עקרונות מנחים לתרגול

טאי צ'י עקרונות מנחים לתרגול מאת יאנג שן פו

ישנם כמה עקרונות מנחים בתרגול טאי צ'י צ'ואן. ההנחיות המובאות לפניכם מגיעות מפיו של יאנג שנג פו, מבכירי המורים במאה העשרים, כפי שהוכתבו לתלמידיו במגמה להניח חמש אבני יסוד לתרגול הפורם.

אמנם בטאי צ'י צ'ואן יש זרמים רבים ולכל מורה דגשים ושיטות אימון משלו, אך העקרונות האלה כללית נכונים לכל מתרגל ללא קשר לסגנון או לבית הספר אליו הוא משתייך. עקרונות אלה משקפים נאמנה גם את מה שלמדתי ממורי – מאסטר יאנג ג'ווינג מינג, המתמחה ביאנג סטייל טאי צ'י הנגזר מסגנונו של יאנג באן הו.

כפי שניתן לראות מהמנח בתמונה יאנג שנג פו היה ידוע בסגנון רחב ופתוח בו כל תנועות הפורם מבוצעות בתנועה גדולה (large circle) שנועדה לחזק את ההשתרשות לקרקע אצל המתרגל בראשית דרכו.

  1. בזמן התרגול הראש צריך להיות כמו תלוי על חוט, מרחף מעל הגוף ומונח תמיד מעל מרכז הכובד של הגוף (הדאן טיין התחתון), יש להקפיד שהראש לא יהיה מוטה קדימה בכפיפה כאשר הצוואר תמיד משוחרר ורך. למרות התנועה המתמדת בפורם יש להקפיד על חיבור למרכז הכובד. הנשימה ברובה מתבצעת כאשר השאיפה היא מהאף והנשיפה מהפה. הפה עצמו משוחרר, פתוח מעט אך לא נראה כפתוח בכדי לאפשר עבודה עם הצלילים הא והן. (the hen and ha sounds – hidden secret of taiji power).
  2. הגוף עצמו נינוח, אך שומר על זקיפות, כאשר עצם הזנב – weilu מכוון הישר לריצפה וכתר הראש -baihui מכוון כלפי מעלה לשמים. הכתפיים משוחררות ותלויות נמוך וללא מאמץ. כאשר הקשת של השכמות משוחררת ומכנסת מעט את בית החזה, דבר המאפשר גמישות בתנועה וזרימה אנרגטית המאפשרת לכוח המתפרץ להגיע לידיים ללא הפרעה.
  3. כל מפרקי הידיים צריכים להיות משוחררים, המרפקים פונים ברכות כלפי מטה בתנועות דחיפה או תקיפה כאשר כפות הידיים רכות ומעוגלות טיפה. יש להשתמש בתודעה בכדי לשמור על זרימה נכונה בתנועה המתחילה מכפות הרגליים, נשלטת ע"י האגן ומקבלת ביטוי בידיים. עם חלוף החודשים והשנים התנועה הנכונה נעשית הרגל המאפשר תגובה מהירה המשמרת את עקרונות התנועה ומאפשרת לצ'י להגיע לקצוות הגוף ללא מאמץ וללא פגיעה באזורים הרגישים כגון: המפרקים והגידים.
  4. יש להבחין בברור בין המשמעותי ללא משמעותי. אמירה זו מתייחסת בעיקר להטיית המשקל מרגל לרגל תוך כדי תנועה. בכתבים העתיקים הדבר נאמר באופן הבא "distinguish substantial from insubstantial". כאשר אנו מעבירים משקל, הגוף נבנה על רגל אחת והרגל השניה נעשית "ריקה" דבר המשחרר אותה לפעולה קרי, צעד או בעיטה. שמירה על פריסה נכונה של המשקל מאפשרת יציבות ושליטה גם בזמן התקפה וגם בזמן נסיגה.
  5. ההתייחסות לרגליים היא עקרון משמעותי ביותר, הרגליים הם המנוע האסטרטגי ושימוש נכון בצעדים מאפשר זווית גישה נכונה בזמן התקפה השומרת את יריבך מלפגוע בך בהתקפת נגד, מאפשרת שימוש בצ'י נה במינימום שימוש בכוח והופכת את הרגליים לכלי ראשון במעלה שעל פי רוב קובע את תוצאות הקרב. יש להבחין בין סוגי הבעיטות (בעיטת עקב מול הפרדת הרגליים בפורם), אך בכל מקרה הרגל חייבת להיות משוחררת ויש להוליך את הגוף אחר התודעה (הכוונה intention). המקום אליו התודעה מכוונת הוא המקום אליו הצ'י הולך. ללא צ'י, אף שהרגל חזקה הבעיטה תהיה חסרת עוצמה.

שיטות לתרגול טאי צ'י רב המשותף על השונה

למרות שבמהלך השנים מהמאה ה 13 ועד המאה ה 20 נוצרו תתי חלוקות בעולם הטאי צ'י. חשוב לזכור כי המקור הוא אותו מקור ולכן עקרונות מנחים אלו יהיו אוניברסליים ונכונים תמיד.
ההבדלים בצורת הפורם הם בעיקר דגשים שונים לאפליקציות הנגזרות מהפורם המסורתי. כל מאסטר פיתח אפליקציות שונות מאותם עקרונות משותפים ולכן אין כאן נכון ולא נכון.
עצתי היא תמיד לשמור על ראש פתוח לראות מה מורים אחרים מלמדים ואיך מתרגלים בבתי ספר אחרים. מתיד יש מה ללמוד ולהעשיר את הידע והכולות בעולם הטאי צ'י.

עבור מי שמבקש ללמוד טאי צ'י במסגרת רצינית המכללה הישראלית לאומנויות פנימיות מציעה קורס רב שנתי להכשרת מדריכי טאי צ'י צ'ואן יאנג סטייל.
זהו הקורס המקיף ביותר בישראל במסגרתו ניתן לרכוש את מלוא סט הכישורים הנלמדים בעולם הטאי צ'י החל בפילוסופיה וההיסטוריה ועד לאפליקציות לחימה מעשית הנגזרות מתוך הפורם.
דגש מיוחד בקורס מושם על ביצוע מדוייק של התנועה, פיתוח תחושת סנטר טובה, השתרשות ויניקה אנרגטית בכל מנח ובכל יציבה והבנה מעמיקה של האספקטים הבריאותיים בתרגול.

תוכלו לבקר גם באתר טאי צ'י יאנג סטייל ישראל בוא מלבד אזור סגור לסטודנטים תמצאו מגוון חומרי העשרה בתחום הטאי צ'י וגם טאי צ'י בלוג בוא אמיר מעלה פוסט שבועי

 

אולי יעניין אתכם גם:

תירגול בכאבי גב

לימודי צ'י קונג

דילוג לתוכן