יי ג'ין ג'ינג חידוש השרירים הגידים והמפרקים

יי ג'ין ג'ינג

יי ג'ין ג'ינג חידוש הגידים השרירים והמפרקים

סיווג: סדרת יי ג'ין ג'ינג הנה סדרת צ'י קונג למתקדמים, הסדרה דורשת כוח פיזי רב גמישות ותודעה גבוהה ל ״סנטר״ על מנת לבצע אותה כהלכה. כמו כן הושם דגש הולכת צ'י באמצעות התודעה ע״י מחבר הסדרה כעיקר העבודה בסדרה זו. תרגול מסוג זה דורש כמה שנות הכנה בתרגול פשוט על מנת להפיק מסדרה זו את המיטב.

מה הסדרה מקנה / מטרת התרגול: סדרת יי ג'ינג ג'ין נועדה לחידוש השרירים הגידים והמפרקים. זוהי סדרה עוצמתית, מאוד יאנגית באופייה. הבונה את הגוף הפיזי, מחזקת צ'י מגן ומשמרת יכולות תנועה וכוח פיזי בקרב מתרגלים שאימצו אותה ומשלבים אותה בשגרת יומם.

ייחודה של הסדרה: סדרה קלאסית המהווה בסיס גם לאמני לחימה וגם לעוסקים בצ'י קונג רפואי, הדגש על תודעה המניעה צ'י המניע את הגוף מהווה חידוש שסדרה זו הציגה לעולם הצ'י קונג.

אסטרטגיית נשימה: הנשימה בסדרה זו מדמה את הנשימה באומנויות לחימה מבוססות צ'י מתוך מטרה להניע צ'י לקצוות הגוף ולחזק את הצ'י המגן.

יי ג'ין ג'ינג מבואות היסטוריים

לפי המורשת של נזירי שאולין, סדרה עתיקה זו פותחה בתחילת המאה השישית לספירה על ידי בודהידהרמה, או כפי שהסינים מכנים אותו דא מו (Bodhidharma, Da Mo) – נזיר הודי שהגיע למנזר השאולין שבחבל היינן סין.

סדרה זו היא אחת משתי הירושות הגדולות שהוא הותיר אחריו כשעזב את המנזר כמה עשורים אחר כך. השניה היא שטיפת מוח העצמות שי סוי ג‘ינג –  Xi Sui Jing. שי סוי ג'ינג נלמדת במסגרת לימודי המיומנות הפנימית בסדנאות ניי גונג לתלמידים מתקדמים.

בודהידהרמה נחשב למייסד של זרם הזן בודהיזם והשפעתו על התרבות הסינית הייתה עצומה, הן מבחינה פילוסופית והן בזכות המדיטציות הייחודיות וסדרות התרגול אותן לימד את תלמידיו בסין. לנזירי מנזר השאולין חלק חשוב בפיתוח ושימור הסדרה, ובזכות העובדה שסדרת ה-יי ג'ין ג'ינג הפכה לחלק ממסורת התרגול של הנזירים הלוחמים (warrior monks) במנזר שאולין, בזכות היותה חלק ממסלול ההכשרה במנזר היא תועדה בפרוטרוט ונשמרה עבור הדורות הבאים.

במקור הסדרה הייתה מורכבת משמונה עשרה תנועות, למרות שיש גרסאות רבות – החל מעשר תנועות ועד עשרים ושתים תנועות. בפועל, סדרה קצרה של תריסר תרגילים היא זו ש"תפסה" ומהווה חלק מובנה מתכנית הלימודים במוסדות אקדמיים בסין בהם לומדים צ'י קונג רפואי.

עם זאת, שווה לציין כי מי שיוצא לתרגל בפארקים ברחבי סין יפגוש שם ווריאציות שונות של הסדרה ומורים שונים המלמדים אותה בגרסאות שונות, אך ניתן לראות את הקו המשותף, הברור המאחד בוודאות את כל הגרסאות למקור אחד משותף.

יי ג'ין ג'ינג תצלום של מחבר הסדרה

מנקודת מבט אישית

לאחר שעיינתי בכתבים שהותירו תלמידיו של דא מו העוסקים בהנעה של צ'י באמצעות התודעה, דחיקת צ'י אל קצוות הגוף ומעבר והחשיבות של הסדרה גם לאמני לחימה וגם לעוסקים בריפוי באמצעות הקרנת אנרגיה. התחלתי לחפש איפה ניתן למצוא מורה שמלמד באופן יסודי ונאמן למקור את הסדרה.

חיפושי הובילו אותי לדרום סין שם כך נאמר לי נמצאת מאסטרית זקנה שהיא תלמידתו של בן האלמוות האחרון לי צ'ינג יון. מורה לצ'י קונג שתרגלתי איתו בפארק בסין כמה שבועות וגילה נדיבות רבה בשיתוף מידע נתן לי את הכתובת ואמר בביטחון שאין לערער אליו ״למי שמבקש לדעת יי ג'ין ג'ינג מהמקור כדאי ללמוד אצלה.

"דלת שנמצאת בשימוש תדיר, ציריה אינם מחלידים לעולם", היה אחד המשפטים האהובים על שינג לי, המורה הסינית אליה הגעתי במטרה ללמוד את סדרת יי ג'ין ג'ינג. סדרה זו נועדה לחזק ולחדש את השרירים, הרצועות והגידים ו"לשמן"  את המפרקים. התנועות בסדרה אינן קלות לביצוע. והתנועה חייבת להיות כנה כלומר לנבוע מתוך תנועה האנרגטית הפנימית. לכן זו סדרה הנלמדת לאורך חמש שנים במהלכן לא רק הגוף נבנה אלא גם המיומנות התודעתית נבנית בהדרגה.

תרגול רציף וקבוע תורם רבות לשמירה על יכולות התנועה וחיזוק הגוף כולו. אם לשפוט על פי תנועתה של שינג לי – שבגיל תשעים המשיכה ללמד צ'י קונג במשך כמה שעות רצופות מידי יום, והדגימה לי ולשאר תלמידיה בחן רב, תוך בשליטה מופלאה בכל חלק מגופה את תריסר התרגילים – כנראה שזה עובד.

תלמידיו של דא מו מתארים בכתביהם כיצד משנה לשנה מתרגלי יי ג'ין ג'ינג זוכים למתנות בריאותיות שונות המתווספות זו על זו באופן הבא:

  • בשנה הראשונה המתרגל זוכה להעצים את החיוּת הפיזית והמנטלית.
    התרגול הממקד את תנועת הצ'י בין המרכזים האנרגטיים מניעה את הגוף ומעלה את כמות הצ'י הזמינה.
  • בשנה השנייה המתרגל מחייה את זרימת הדם בעורקים והצ'י בארבעת ערוצי האנרגיה המרכזיים. ארבעת הערוצים הראשוניים הם תחילת המבנה האנרגטי האנושי (congenital the cage) עליו נבנה הגוף ברחם האם עוד בתרם נוצרו המרידיאני והאיברים. ארבעת הערוצים הראשוניים הם הערוץ השולט Governing Vessel , הערוץ המכיל Conception Vessel, הערוץ החודר Thrusting Vessel וערוץ החגורה Belt Vessel.
  • בשנה השלישית המתרגל מגמיש ומחזק את השרירים והגידים. פותח את הוו פוינטס (Wu Points) הפתיחות של הצמתים האנרגטיות העוברות דרך מפרקי הירך והכתף  מאפשרת זרימה טובה יותר של צ'י מהסביבה אל תוך הגוף, ובכך מתאפשרת הזנה טובה יותר גם של האיברים הפנימיים של גופנו.
  • בשנה הרביעית המתרגל משפר את זרימת הצ'י בכל ערוצי האנרגיה בגופו – כלומר ב-12 המרידיאנים, ומשפר את זרימת האנרגיה בפשייה המזינה, מקיימת ושומרת על את איברי הגוף כיחידות אנרגטיות נפרדות המרכיבות יחד מבנה שלם ומאוזן. כמו גם על הגוף כמכלול שלם ברמת הצ'י המגן המתחזק.
  • בשנה החמישית המתרגל מחייה ומזין את מח העצמות ומשביח את ייצור הדם כמו גם מחייה ומחזק את המוח וזוכה ליישוב הדעת ובהירות מחשבה.

הסדרה מתורגלת באיטיות רבה עם דגש על תנועה סימטרית ומתיחה מקסימלית, אך ללא מאמץ, השקטה של המחשבה, נשימה איטית, עמוקה ומלאה. נכון לעצור ולהיות קשוב לחיבור לקרקע בכל סוף התנועה אך לרגע קל על מנת לחזור ולהרגיש את תחושת האמצע לאחר הפתיחה ותנועה או מתיחה לכל צד.

תריסר התנועות המסורתיות כפי שנהוג לתרגל אותן כיום:

  1. הגשת מכתש ועלי 1
  2. הגשת מכתש ועלי 2
  3. הגשת מכתש ועלי 3
  4. לקטוף כוכב ולשבצו בשמי הערב
  5. למשוך תשע פרות בזנב
  6. הצגת הכפות כמו עגור הפורש כנפיו
  7. תשע רוחות שולפות חרב
  8. שלוש צלחות נופלות לרצפה
  9. הדרקון השחור חושף את ציפורניו
  10. הנמר הלבן משחר לטרף
  11. הקיסר קד לארבע רוחות
  12. לנופף בזנב שלוש פעמים

דילוג לתוכן