צ'י | המשמעות האמיתית

צ'י באור מושג יסודי מעולם הרפואה הסינית האנרגטית

מה פירוש המושג צ'י. הרפואה הסינית האנרגטית מבוססת על התפיסה שקיים כוח חיוּת המכונה צ‘י ושזרימה טובה ומאוזנת של צ‘י בערוצי האנרגיה היא המפתח לבריאות מיטבית, עומדת בבסיס הרפואה ברבות מארצות מזרח אסיה. לעומת זאת, בעיני המדע המערבי זהו נושא הדורש בירור. ואכן, מחקרים רבים נערכו מאז אמצע המאה ה-20 והדגימו אינספור הטבות בריאותיות לה זוכים מתרגלי צ‘י קונג וטאי צ‘י. כמו כן נקודות הדיקור העיקריות וארבעת הפתחים הוכחו כ״צומת מרכזית״ בה הפעילות העצבית והתרמית גדולה משמעותית משאר חלקי הגוף.

אמנם על מנת לסבר את האוזן המערבית אני נוהג להשתמש במושג ביו-אנרגיה כדי להסביר את התופעה שאצל הסינים אינה דורשת הסבר. אך לאמיתו של דבר צ'י קשור בקשר בל ינתק לרצון, ורצון מונע על פי רוב מתוך התודעה הרגשית. כאשר אנו חווים רגש חיובי כלפי אדם, בעל חיים, מקום ולמעשה בכל הקשר, מתעורר בנו רצון לפעול. רצון זה מגייס את אנרגיית החיות ונותן באדם מוטיבציה לעשות. 

רק כאשר אנו מאמינים ברעיון כלשהו, חשים אהבה לאדם או למקום, רק אז מתעורר הצ'י ואנו מתמלאים אנרגיה חיובית הנובעת מרגש חיובי ונכונים לפעול. אין גבול לצ'י הנובע מהאבה אהבתנו לתחום מעורר רצון ועמו כוחות ללמוד ולתרגל. אהבתנו למשפחתנו מעוררת רצון המניע אותנו לפעול למען רווחתם. צ'י הוא טבעית וזמינותו לפעולה בחיי היום יום מגוייסת על ידי התודעה הרגשית של כל אחד ואחת.

אם כך מהו תרגול צ'י קונג?

תרגול צ'י קונג זאת תנועה מודעת. מה פירוש תנועה מודעת. הכלל הראשון ברגול הוא שלמקום אליו התודעה הולכת לשם צ'י זורם באופן טבעי. לכן הפעולות שאנו עושים בזמן תרגול כולן כרוחות בתודעה. התבוננות פנימה ותשומת לב לחישה הפנימית של זרימת הצ'י, חיבור לקרקע לצורך השתרשות ויניקה אנרגטית, זוהי פעולה הדורשת תשומת לב רבה למגע בין נקודת החיבור לקרקע הנמצאת בכף הרגל, נקודה זו נקראת יונג צ'ואן וכן לעיתים היא מכונה הבאר המבעבע. הרבה מאוד תשומת לב ומודעות המופנית לכל אספקט ביציבה ובתנועה הופכים את התרגול לצ'י קונג אפקטיבי.אז איך זה מתחבר לפרשנות האומרת שרצון שווה צ'י? באופן הכי פשוט רק מתוך רצון לתת לעצמנו ואמונה ביכולתינו להירפא מבפנים נצליח לגייס את הזמן והכוחות לעשות זאת, יום יום.

רפואה אנרגטית מבוססת צ'י

איזון הצ'י בגוף כולו ובכל איבר מאיברי הגוף מהווה בסיס בכל תחומי הרפואה הסינית האנרגטית נקודה זו היא מכנה משותף בין כל ענפי הרפואה הסינית האנרגטית. בין אם מדובר בדיקור, עיסוי עצמי או תרגול תנועתי של סדרות צ'י קונג המכנה המשותף הוא שכולן עוסקות במניפולציה של הצ'י כאשר המטרה היא תמיד השבת האיזון הפנימי.  מכנה משותף זה נמשך גם בתרגול ניי גונג רק שבצ'י קונג פנימי ללא תנועה הכלי העיקרי הוא הנעת הצ'י באמצעות התודעה.

אם הנכם חדשים לתחום תוכלו למצוא באור על מגוון מושגים מעולם הצ'י קונג במילון המושגים באתר צ'י קונג אונליין
כמו כן מידע רב זמין ללא עלות לציבור מתרגלי הצ'י קונג בישראל בערוץ היוטיוב הרשמי של המכללה לאומנויות פנימיות

צ'י פרוש מהותי של המושג
צ'י המשמעות האמיתית - אמיר מסביר
דילוג לתוכן