צלילים מרפאים ברפואה הסינית האנרגטית הנה מסורת ריפוי בת אלפי שנים והתיעוד הראשוני של עבודה עם צליל כדרך לריפוי בעיות בריאות סטגנטיביות מצוי כבר בשושלת צ'ין 220 שנה לפנה"ס. אך תיעוד ראשון היסטורי של שימוש בצלילים באופן רפואי הדומה למה שאנו מכירים כיום מגיע ממאסטר טאו ונכתב במאה החמישית לסה"נ.

מאסטר טאו כותב כי יש דרך אחת משותפת לשאיפה ובנשיפה ישנן שש דרכים שונות בהגייה שונה. השיטה נקראה בפיו ליו צ'י פה Liu Qi Fa. משמעות השם היא ששת הנתיבים של הנשימה.

סדרת ששת הצלילים המרפאים – Liu Zi Jue

בימינו נפוצה סדרה כללית פופולרית שנשתמרה בסין בשם ששת הצלילים המרפאים – Liu Zi Jue.

הגרסה הפופולארית של ששת הצלילים המרפאים אמנם בעלת שורשים עמוקים בהיסטוריה של הצ'י קונג והיא מופיעה לראשונה בספרו של טאו הונג ג'ינג, רופא סיני מפורסם מהמאה החמישית לסה"נ .

ראוי לציין שהסדרה כפי שאנו מכירים אותה היום שונה במהותה מאוד והיא משלבת תנועה עם הפקת הצלילים ובכך מתקרבת למשפחת הסדרות הפופולריות אותן מתרגלים מיליוני סינים בפארקים כתרגול קצר ומדיטטיבי המשלב נשימה מסונכרנת עם תנועה רכה וזורמת.

חקר המקורות לשימוש בצלילים מלמד שראשיתה של מסורת זו הייתה ללא תנועה כלל. למעשה עד תקופת שושלת מינג שהחלה במאה ה 14 ונמשכה כ 300 שנה דרך העבודה המקובלת הייתה השמעת הצלילים בסנכרון עם הנשימה ותודעה מכוונת או אם תרצו דמיון מודרך. כמו כן בחיבורים שונים מוזכרים צלילים שונים ודרכי הגייה שונות ובהמשך נראה גם את האופן בו נעשה שימוש ברפואה בצלילים גם בבתי החולים בביג׳ין במאה ה 20.

ששת הצלילים בהם נעשה שימוש בסדרה הפופולרית מתועדים אחורה למאה השביעית ומיוחסים לרופא והאלכימאי הדאואיסטי המפורסם סן סי מיאו. אביא כאן לפניכם את התרגום מחיבורו העוסק בריפוי באמצעות ששת הצלילים.

צלילים מרפאים בבתי חולים בסין

חשוב לציין שבבתי החולים בסין נעשה שימוש בצלילים שונים מאלה המוזכרים בכתבים העתיקים ואותם נפגוש בסדרת ששת הצלילים המרפאים. גם לצורך מחלות כרוניות שונות, אך בעיקר לריפוי סרטן נצבר ניסיון רב החל מסוף שנות השמונים ועד סוף שנות התשעים של המאה העשרים. החשיבות של התקופה הזאת ותרומתה נעוצה בעיקר בתיעוד נרחב בשני בתי חולים בבייג'ין – האי דיאן Hai Dian ושי יואן Xi Yuan ובעשור הראשון של המאה העשרים ואחת בבית החולים האוניברסיטאי בהאינאן.

בבתי חולים אלה נעשתה עבודה שבמקרים מסוימים הייתה משולבת ברפואה סינית מסורתית, צמחי מרפא או דיקור במקביל לצ'י קונג שבמסגרתו נעשה הטיפול בצליל. במקרים אחרים בשילוב עם טיפולים אונקולוגיים מערביים. בדיקות בכלים קבילים לפי סטנדרטים רפואיים מערביים מקובלים מאפשר בחינה של האפקטיביות של הטיפול בצלילים באופן שבעבר לא היה קיים ולצערנו משנת 2006 גם אינו מתקיים בסין עקב חוסר בתקציבים לבחינה מעמיקה של טיפולים שאין להם אופק כלכלי מזהיר או אפשרות לרישום פטנט מסחרי.

התוצאות של מעקב בהדמיות אחר קצב התקדמות הריפוי של מטופלים ששילבו טיפול בצלילים מרפאים היה ללא השוואה עם חבריהם שטופלו רק ברפואה מסורתית או רק ברפואה מערבית. לכן כיום מקובלת ההפניה לטיפול בצלילים במרפאות של צ'י קונג רפואי כטיפול יחידני או כהשלמה לטיפול בחולים שאובחנו עם גידולים שפירים או ממאירים.

רופאים מודרניים המשלבים צלילים מרפאים בעבודתם

להלן שתי דמויות ראויות לציון של רופאים מודרניים ששילבו בעבודתם את הצלילים המרפאים וכל אחד מהם פיתח שיטה מבוססת על מסורת העבר, אך ממוקדת יותר מבחינת המטרות ופשוטה יותר ללימוד וביצוע בידי המטופל שאינו מיומן בתרגול צ'י קונג. שתי השיטות כיום משמשות מגדלור המכוון את דרכם של רבים מהמרפאים העוסקים בתחום בימינו.

ד"ר זהי שן גוו התבסס על הספרות מ- 1 עד 11 בשפה הסינית המדוברת (מנדרין). הרעיון הוא שבהגייתם ניתן יהיה בקלות לרכז את התודעה של המטופל לאיבר או אזור ספציפי בגוף. בשיטתו נעשה שימוש בהגייה של צליל בודד בכדי לנקות אנרגטית ולפתוח את החסימות שנרשמו באיבר או במסלול המרידיאן עליו הוא מפקח. בשיטתו תמיד נעשה שילוב של שימוש בצליל בכדי לטהר ולנקות, ובהדמייה של שאיפת אור וצבע בכדי לחזק את האיבר לאחר הטיפול בצליל.

ד"ר זהי גאנג שהא היה תלמידו המובהק ולימים הביא את שיטתו לארה"ב והציג בפני העולם המערבי לראשונה את הטיפול המשולב בצליל, נקודות לחיצה או דיקור ודמיון מודרך המשלב שאיפה של אור וצבע ונשיפה תוך הגייה של צליל בודד הממוקד באיבר המטרה לפי צרכי המטופל.

למידע על >> סדנת צלילים מרפאים

עקרונות בסיס המשותפים לכל השיטות

ראוי לציין שגם בשיטתה של גוו לין (צ'י קונג הליכה) נעשתה עבודה של טיהור כעשרים דקות לפני כל סשן של הליכה בתנועת למשוך למטה את השמים כולל שטיפה עם הצליל "הההאאא…" (יורד מגבוהה לנמוך) בכדי לשטוף את הגוף מצדו הקדמי, האחורי וציר האמצע ולשחרר צ'י פתוגני מהאיברים. לאחר מכן חיזוק הגוף בתרגול סדרה או עם סרגל טאי צ'י (מקל אותו מסובבים בנקודת הלאו גונג) ועבור מי שמתקשה לעמוד ולתרגל, בטיפול של הקרנת אנרגיה ולחיצה בנקודות המחזקות מערכתית את המטופל.

3 דרכים להגיית צליל

ישנן שלש דרכים להגות צליל וכל דרך משמשת למטרה שונה:

  1. צליל יורד (ממנעד גבוה לנמוך) משמש לשטיפה וטיהור של האיבר.
  2. צליל ישר (שומר על פיצ׳ קבוע) משמש לאיזון האיבר ושיפור הזרימה האנרגטית.
  3. צליל יורד ועולה (ממנעד גבוה לנמוך ובחזרה) משמש לחיזוק האיבר.

הערה חשובה: אם המטופל\ת סובלים מצניחת איברים אין לעבוד עם טיהור בצליל שיכול להחמיר את המצב. לשם דוגמה צניחה של הרחם, שלפוחית השתן או הרקטום היא סימן לחולשה מערכתית ואז יש לחזק ולהזרים אנרגיה לאיבר המותש ולא לרוקן אותו אנרגטית!

להלן טבלה המרכזת את הצלילים לטיפול בסרטן ובה תמצאו את הצלילים בהם נעשה שימוש במחלקות בבתי החולים שהוזכרו בתחילת הפרק עם חלוקת כל צליל לאיזה איבר מטרה הוא פונה ואופן ההגייה הנכון של כל צליל.

מעבר לכך שווה להזכיר כי הסינים עושים אבחנה בין איברי הזאנג (יין) לאיברי הפו (יאנג). הדבר בא לידי ביטוי במספר החזרות. כהכללה המספרים הזוגיים נחשבים מספרי יין והאי זוגיים יאנג. טיפול באיבר יאנג מקסימלי יהיה 9 כפול 9 קרי, 81 חזרות ובאיבר יין 8 כפול 8 קרי, 64 חזרות.

צלילים מרפאים סדנה עם אמיר פרלמן

טבלה מרכזת לטיפול בחולים אונקולוגיים בצלילים מרפאים

יסוד העץיסוד האשיסוד האדמה יסוד המתכתיסוד המים
שיוך צליל לאיבר זאנגהצליל גוו

לטיפול בכבד

הצליל זהנג

לטיפול בלב

הצליל גונג

לטיפול בטחול ובלבלב

הצליל שאנג לטיפול בריאות הצליל יוו לטיפול בכליות
שיוך צליל לאיבר פוהצליל גוו

לטיפול בכיס המרה

הצליל זהנג

לטיפול במעי הדק

הצליל גונג

לטיפול בקיבה

הצליל שאנג לטיפול במעי הגסהצליל יוו לטיפול בשלפוחית השתן
טיפול בסרטן או גידול שפיר באיברים נוספיםלטיפול בגידים ובפשייה קרישי דם וגידולים דמיים כגון קברנומההוושט

ושרירי הבטן

גידולים סרטניים או שפירים בשד, מחלות עור, סרטן המעי או רקטליגידולים סרטניים או שפירים במוח, רחם ושחלות וגידולים בצוואר הרחם, פרוסטטה מוגדלת ממאירה או שפירה
צליל וצורת ההגייה הנכונהGuo

“guuoooo..”

Zheng

“Joooonng..”

Gong

“Gooonng..”

Shang

“Shaaanng..”

Yu

“Yiiuuuu..”

 

טבלה המרכזת את הצלילים בהם נעשה שימוש בסדרה הפופולרית

 

הצלילאופן ההגייההשיוך לאיבר
Xusheeeeeמאזן את הצ׳י של הכבד
Hehhhiiiiiiiiמאזן את הצ׳י של הלב
Huwhoooooמאזן את הצ׳י של הטחולֿ והלבלב
SIsssseeeמאזן את הצ׳י של הריאות
Chuichrreeeמאזן את הצ׳י של הכליות
Xishiiiiiiiiiמאזן את הצ׳י של המחמם המשולש

מצרפים עבורכם סרטון מסדנת צלילים מרפאים המתקימימת מידי שנה בפברואר

בסרטון נוסף זה ניתן לראות הדגמה של טיפול בצלילים מרפאים באמצעות קערה טיבטית שאמיר מדגים למשתתפי הסדנה

דילוג לתוכן