שיבאשי או טאי צ'י צ'י קונג הנה סדרה חדשה יחסית שנכנסה לקאנון והפכה לסדרת צ'י קונג פופולארית מאוד. שיבאשי כפי ששמה מרמז בנויה שמונה עשרה תנועות , שי בסינית 10 בא משמעו 8. יחד שי בא זה הדרך לומר שמונה עשרה. לכן את סדרת שיבאשי במקרים רבים תמצאו את תחת השם פורם 18 התנועות הנה סדרה חדשה, אך תמצאו בתוכה חומרים מוכרים מסדרות קדומות: לעוף כמו ציפור, פתיחת הריאות ועוד.

סדרת שיבאשי היא מלאכת הרכבה של פרופסור לין האו שנג. בדומה לסדרת שי אר פה היא מכוונת להיות פרוטוקול תחזוקתי בריא, או אם תרצו רפואה מונעת. מלבד היותה המחדשת נעורים ומונעת ניוון, סדרה זו מיועדת להיות הכנה לקראת לימוד ותרגול טאי צ'י ולכן דבק בה השם טאי צ'י צ'י קונג. רבות המהתנועות בסדרה נלקחו מתוך הפורם המסורתי של יאנג סטייל טאי צ'י

שיבאשי טאי צ'י צ'י קונג

שיבאשי מפעילה ומניעה את כל הגוף באופן מלא ושווה ומשלבת עבודת רגליים קלה והעברות משקל, עבודה עם הידיים, פיתול ומתיחה של עמוד השדרה אך בצורה רכה ובטוחה.

שיבאשי צ'י קונג
*כל תנועה מהסדרה מאויירת כאן כפי שהופיע בספרו בשנת 1985.

הסדרה תפסה פופולריות רבה ומתורגלת ברחבי העולם ולא רק בסין, זוהי דוגמה מצויינת לסדרה חדשה שכיום נחשבת לקלאסיקה. הסדרה הנה חלק מעולם הטאי צ'י והצ'י קונג הרפואי ובעשורים האחרונים הגיעה לארה"ב, אירופה וגם לישראל.

פרופסור ליו האו שנג החל להפיץ את משנתו בשנות השמונים ומנסיון של 40 שנות עבודה עם מטופלים הסדרה הוכיחה את עצמה כיעילה ומועילה למצבי בריאות שונים כגון:

עם השנים פרופסור לי הרכיב כמה סדרות של 18 תנועות למטרות טיפוליות שונות והן כולן שותפות לשם שיבאשי.
בעיני מעל לכל זוהי סדרה שנועדה לשמר את החיוניות של הגוף לאורך שנים ומיועדת לתרגול יומיומי מהנה, בריא ומבריא.
להלן סדר התנועות לסדרה הראשונה של שיבאשי או ככינויה הרווח טאי צ'י צ'י קונג:

1. פתיחה – להעיר את הצ'י
2. פתיחת הריאות
3. לצייר את הקשת בענן
4. פיזור עננים
5. גלגול הידיים – מגיש התה
6. הסירה – כמו גלגל המים בלנקו A
7. הנפת כדור – לגובה הכתפיים
8. להביט בירח – סיבוב
9. ידיים דוחפות לצדדים
10. להשיט עננים – מצד אל צד
11. איסוף מקרקעית הים – פיזור לשמים (עם צעד)
12. לדחוף את הגלים (עם צעד)
13. היונה מכה בכנפיה (עם צעד)
14. אגרופים לצדדים
15. לעוף כמו ציפור
16. השמש סובבת צד אל צד – הגה אוניה
17. תיפוס לשמים – הקפצת הכדור
18. הרגעה ואיזון – הצ'י חוזר למקומו

כדי להקל עליכם את לימוד הסדרה להלן וידאו לימודי בו סימה סידו מדריכה מצוות ההוראה של מדיקל צ'י קונג ישראל המסיימת בימים אלו הכשרה כמורה לטאי צ'י בקורס הכשרת מורים לטאי צ'י יאנג סטייל בהדרכתו של אמיר פרלמן. קורס זה ככל הקורסים של מדיקל צ'י קונג ישראל מתקיים כיום תחת המטריה של המכללה הישראלית לאמנויות פנימיות צ'י קונג, טאי צ'י וניי גונג.

לאחר שלמדת בעיון את כל תנועות הסדרה שיבאשי תוכלו לעבור לסרטון הבא בו סימה העבירה לתלמידי קורס מורים לטאי צ'י את הסדרה ברצף. המלצתנו היא תמיד להשקיע את הזמן הדרוש כדי ללמוד נכון כל תנועה ורק לאחר מכן לעבור לתרגול רציף. אתם בוודאי תמצאו שסדרת שיבאשי מהווה אבן דרך טובה מאין כמוה בדרככם לתרגל טאי צ'י מסורתי. אך גם כסדרה בפני עצמה היא מציעה 20 דקות של תרגול יומי בריא מבריא ומהנה.

למדנו שיבאשי מה השלב הבא?

עבור מי שמבקש ללמוד את אמנות הלחימה הרכה טאי צ'י השלב הבא יהיה להתחיל בלימוד הפורם או הקאטה הארוכה בת 113 התנועות. רצף תנועות מורכב זה יש לו אפליקציות לחימה אינספור אך גם יתרונות בריאותיים. ובשנים האחרונות תרגול טאי צ'י נחקר רבות ונמצא יעיל למתמודדים עם פיברומיאלגיה, דלקות מפרקים, בעיות שיווי משקל ועוד. כמובן שלימוד זה דורש זמן והשקעה ובמסגרת הקורס מורים לטאי צ'י הוא נלמד לאחר סדרת טאי צ'י צ'י קונג במהלך שלוש שנים תמימות עד לשלמות בביצוע המצדיקה הסמכה להוראת השיטה.

אך עבור מי שמתרגל ומעוניין בצעד קדימה טיפה פחות מחייב, יש גם פורמים או קאטות קצרות יותר של יאנג סטייל טאי צ'י כדוגמת פורם שמונה התנועות. אם אינכם בטוחים מה נכון לכם הנכם מוזמנים להתנסות ביום שכולו חגיגה של טאי צ'י. מידי שנה ביום הטאי צ'י הבינלאומי טאי צ'י יאנג סטייל ישראל חוג לימודי הטאי צ'י של המכללה מזמין את הציבור הרחב להרצאה של אמיר פרלמן המורה הבכיר במכללה ומייסד מדיקל צ'י קונג ישראל ולאחר מכן לשעה שלמה של תרגול טאי צ'י עם אמיר ותלמידי הקורס. להלן ולינק להרשמה יום הטאי צ'י הבינלאומי

דילוג לתוכן