שי אר פה - Shi Er Fa

סדרה מורכבת זו היא אחת הסדרות היפות בעולם הצ'י קונג הטיפולי והמורכבת ביותר מבין הסדרות שאנו נלמד השנה במסגרת הקורס. הסדרה מפעילה את הגוף כולו ומשלבת בתוכה תנועות לא קלות כגון כפיפות בשיכול רגליים (סקוואטים) וניכר בה שהיא נועדה לאנשים שלמים בגופם החפצים להיטיב, לשמר ולשפר את בריאותם ואת תנועתם.

לטעמי זה הופך אותה לסדרה חשובה במיוחד שכן מתקיימת בה האמירה המאוד נכונה של אבי הרפואה המערבית היפוקרטס: "טוב לטפל בחולה שיבריא אך טוב יותר לטפל בבריא שלא יחלה". קרי הרפואה הטובה ביותר היא רפואה מונעת.

שי אר פה או בשמה המלא:  Dao Yin Yangsheng Gong Shi Er Fa הנה סדרה מודרנית באופן יחסי שנבנתה מתוך או על בסיס התרגול העתיק לשם בריאות וטיפול שמכונה Dao Yin וכולל בתוכו למעלה מחמישים תנועות.

התנועות בה ארוכות ומורכבות ומי שאחראי על שימור וכתיבת ההנחיה המדויקת בפרוטרוט של סדרה נפלאה זאת הוא פרופסור זהנג גוואנגדה מהפקולטה ללימודי ספורט של אוניברסיטת בייג'ין, שראה בה את הדוגמה הטובה ביותר לתרגול המשלב את עקרונות היין והיאנג, חמשת היסודות וביסוס התנועות על מסלולי המרידיאנים – הם ערוצי ההזנה האנרגטית של גופנו.

להלן כמה ממאפייני הסדרה שמייחדים אותה מסדרות אחרות:

מידע רב נדחק לקרן זווית ויתכן שחלקו נעלם מהעולם. בתקופתו של מאו צה טונג ותחת שלטונו התחולל המהפך התרבותי בסין הקומוניסטית. במסגרת המהפך השלטון רדף את המאסטרים של האמנויות העוסקות ברפואה אנרגטית, באמנויות לחימה ובפילוסופיה דאואיסטית ובודהיסטית.

בתי ספר ומחלקות טיפוליות נסגרו וחלק גדול מהמורים הוצאו להורג, נשלחו לתקופת "חינוך מחדש" בה הם ריצו שנים של עבודות כפייה או הוגלו מארצם.

מסיבה זאת אנו חבים חוב גדול לאנשים כדוגמת פרופסור ג'ונסון, פרופסור זהנג וד"ר יאנג שבמפעל חייהם משמרים את הידע היקר מפז הנ"ל.

להלן סדר התנועות לצורך תרגול הסדרה הלכה למעשה:

  1. תחילת היצירה השמימית – (Qian Yuan Qi Yun)
  2. שני דגים תלויים הפוך על הקיר – (Shuang Yu Xuan Ge)
  3. אורוות הסוסים הישנה – (Lao Ji Fu Li)
  4. ג'י צ'אנג פוגע בפרעוש –  (Ji Chang Guan Shi)
  5. כיפוף להברשת הנעליים –  (Gong Shen Dan XUe)
  6. קרנף בוהה בירח המלא – ( Xi Yu Wang Yun)
  7. פרח הלוטוס עולה מהביצה – (Fu Rong Chu Shui)
  8. התרנגול הזהוב קורא עם שחר – (Jin Ji Bao Xiao)
  9. אווזי הבר נוחתים על החוף – (Ping Sha Luo Yan)
  10. העגור הלבן ממריא מבעד לעננים – (Yun Duan Bai He)
  11. עוף החול מברך את האנשים – (Feng Huang Lai Yi)
  12. איסוף הצ'י חזרה למקורו – (Qi Xi Gui Yuan)
  13. הדרקון האדום בוהה אל הים האדום

תוך כדי לימוד ותרגול התנועות השונות בסדרה בוודאי תזהו כמה מהתרגילים המוכרים לנו מסדרות עתיקות יותר כגון: הקשת שמהווה מקור ל"ג'י צ'אנג פוגע בפרעוש" או תנועת העגור מחמש החיות שבוודאי הייתה ההשראה מאחורי תרגיל כדוגמת "התרנגול הזהוב קורא עם שחר".

בזכות "העתקות" כגון אלה שציינתי נוכל לעמוד ביתר קלות על ההתפתחות של סדרות הצ'י קונג הטיפולי, ולנסות לנתח את השילוב של התנועה ה"מקורית" עם אלמנטים נוספים בתרגיל כפי שהוא מופיע בסדרה זאת, כדי לעמוד על התועלת הטיפולית שבכל תרגיל – על איזה דרך נעשה השילוב בין היסודות האם יש כאן שימוש במעגל ההזנה או מעגל הריסון וכולי.

אולי זה הרגע להסביר את העובדה שהכנסתי את המילה מקורית במרכאות כפולות, מאחר שיש שימוש חוזר בתנועות קלאסיות כגון הקשת (שמופיע גם בסדרת "לנקו בי" ובסדרות נוספות), או תנועת העגור מתוך משחק חמש החיות (המופיעה בסדרה "לין איי" ובסדרות נוספות).

עבורי זוהי דרך לבחון איזו מבין הסדרות המוכרות קדמה לשנייה וכאשר נראה תנועה מפותחת ומורכבת על בסיס תנועה מוכרת נדע בהתאמה למקם את התנועה על ציר הזמן מבחינה היסטורית.

מצרפים עבורכם שני סרטוני הדרכה שיעזרו לכם לתרגל שי אר פה נכון האחד במבט מלפנים עם אמיר וברוכי פרלמן והשני בו אמיר וסימה מדגימים במבט מהצד.

דילוג לתוכן