מה ההבדל בין צ׳י קונג לטאי צ׳י ?

אמיר פרלמן עונה על השאלה מה ההבדל בין צ׳י קונג לטאי צ׳י ומדוע השאלה האמיתית צריכה להיות מה הקשר.

מה ההבדל בין צ׳י קונג לטאי צ׳י , את השאלה הזאת נשאלתי כל כך הרבה פעמים שבאמת אילו היה לי שקל אחד על כל פעם שעניתי עליה היה נצבר חסכון יפה מאוד עד היום, אך האמת היא שהשאלה הנכונה יותר תהיה מה הקשר בין צ׳י קונג לטאי צ׳י.

אז במידה מסויימת התשובה לקשר בין שני תרגולים אלה המגיעים מהמסורת הסינית לפחות נמצאת בגוף השאלה לפחות באופן חלקי. בשני המיקרים מסורת התרגול מבוססת על עבודה עם אנגיית חיות = צ׳י. והלכה למעשה הדימיון והמשותף כיום גדול בהרבה מהשוני אך לא תמיד היו אלה פני הדברים. זאת מאחר וכיום למעלה מ 90% ממתרגלי טאי צ׳י ברחבי העולם כולו מתרגלים לשם בריאות, תרגול איטי ומדיטטיבי שמטרת התרגול הנעה של הגוף העצמה אנרגטית והגמשה וחיזוק של הגוף כולו. אם תרצו תרגול הפורם טאי צ׳י כסדרת צ׳י קונג ארוכה ומורכבת בשל ריבוי התועות ואורך התרגול.

אך הלכה למעשה טאי צ׳י נולדה כאמנות לחימה מבוססת צ׳י, אוסף המיומנויות הנחוצות בארגז הכלים של אמן לחימה השולט ברזי הטאי צ׳י כולל טאי צ׳י פושינג הנדס כפי שתראו בתצלום למטה, עבודה עם מוט טאי צ׳י ובמקביל גם אפליקציות לחימה מעשית הנגזרות מפורם הטאי צ׳י המסורתי.

אמיר וברוכי פרלמן - טאי צ׳י פושינג הנדס. פושינג הנדס הבסיס לאפליקציות מעשיות של טאי צ'י צ'ואן.

בראיה הסטורי ניכר כי הצ׳י קונג קדם לטאי צ׳י באלפי שנים, אסולות שונות בעולם הצ׳י קונג כוללות צ׳י קונג רפואי , תודעתי וגם תרגול מסורתי של צ׳י קונג לאמני לחימה כולל מסורות כגון חולצת הברזל שנועדה לחזק את הגוף ע״י ״ריכוז כוחות״ שמשמעו דחיסות של צ׳י לנקודה או אזור ספציפי של הגוף על מנת להופכו לבלתי חדיר, או בלתי פגיעה להתקפה אפילובאמצעות כלי נשק מברזל.

טאי צ׳י מנגד הגיע לעולם לפחות בשם זה במאה ה12,אמנם היו אמנויות לחימה רכות לפני כן שדומות בגישה על פי כתבים ועדויות הסטוריות אך גם ברמת התרגול וגם ברמת הדיוק ההסטורי הדברים די מעורפלים.

מהמאה ה12 ועד למאה ה20 התקיימה מסורת שרובה נשמרה במנזרים של לימוד טאי צ׳י כאמנות לחימה אפקטיבית. אני עצמי למדתי טאי צ׳י בדרך זן ממורי מאסטר יאנג ג׳ווינג מינג.

אך במרוצת המאה העשרים החל משנות העשרים החל התרגול לתפוס פופולאריות גם במערב, מורים כמו יאנג שן פו תרמו להפצת השיטה אך המיקוד לא היה כתרגול לשם הגנה עצמית.

גם בסין עם הזמן הזרם המרכזי של המתרגלים עובד באוריינטציה בריאותית, תרגול איטי המהווה תחזוקה לגוף מחזקת ומבריאה שלמתבונן מהצד לראית כמדיטציה בתנועה לכל דבר. ובכך היא דומה ואף שייכת לעולם הצ׳י קונג התנועתי לשם בריאות.

אצלנו בבית במדיקל צ׳י קונג ישראל יש קבטצות לימוד למתקדמים בוגרי הקורס בהם אנו מתרגלים טאי צ׳י לשם בריאות. אך במקביל יש גם מסלול להכשרת מורים לטאי צ׳י בו הדרישות לצורך הסמכה כוללות גם אפליקציות לחימה בידיים ריקות ובמוט ארוך Taiji Staff.

עבורי זוהי מסורת אחת וההפרדה בין צ׳י קונג לטאי צ׳י לא באמת קיימת. ניתן לומר כי טאי צ׳י היא כמו חברת בת של צ׳י קונג וצמחה כמו ענף באסכולת הצ׳י קונג לאמנויות לחימה. למי שמעוניין להכיר את האיכויות של הטאי צ׳י כתרגול למען בריאות מיטבית עשינו עבורכם סקירה של מחקרים מהעשורים האחרונים אותם ריכזנו בסרטון כאן למטה.

דילוג לתוכן