למה דווקא טאי צ'י לטיפול בדלקות מפרקים?

ממצאי המדע מדגימים יעילות מירבית של תרגול טאי צ'י לטיפול בדלקות מפרקים. מזה שנים ידוע שתרגול יומי של צ'י קונג מהווה חלק מהאופן בו אני מטפל במטופלים סובלים מדלקות מפרקים מזה שנים רבות, לצד תזונה אנטי דלקתית וצמחי מרפא זה בהחלט עושה את העבודה ויש לנו הרבה ניסיון טוב עם תלמידים שהגיעו לקורס כדי להיטיב עם כאבי מפרקים ושחזור טווחי התנועה.

עם הזמן נוכחנו לדעת כי תרגול של הפורם טאי צ'י הקצר בן שמונה התנועות עושה את העבודה טוב יותר מסדרות צ'י קונג אחרות הנלמדות בקורס. לא הקדשתי לכך מחשבה רבה כי הדבר היה בגדר הגיוני, מהתנועות המעגליות הרכות בעלות הטווח הרחב ניכר כי זוהי התנועה נכונה לסובלים מכאבים ונוקשות במפרקים. אך ככל שיותר בוגרי הקורס החלו ללמוד בקבוצות המתקדמים וללמוד את הפורם יאנג סטייל הארוך בן 113 התנועות הבחנו בשינוי מהותי בקרב אלו שלכתחילה הגיעו לצורך טיפול באוסטאוארטריטיס (דלקת מפרקים ניוונית או שחיקת סחוס), בעיות ברכיים וקרסוליים וכאבים בשורש כף היד.

מה שהתחיל בהטבה הדרגתית, פחות כאבים וטווחי התנועה משופרים לפתע הפך ל״הכאב והנפיחות נעלמו״. בעקבות הניסיון הזה התחלתי לחפש מחקרים שנעשו בתחום, עדויות נוספות וכדומה.

בשיתותי במאגרי מידע מצאתי שאכן הרושם שקיבלנו היה נכון. ניסיונם של מטפלים נוספים ואף רופאים קונבנציונאליים מאשר את הממצאים שאנו חווינו עם תלמידינו במהלך שש שנות הוראת הקורס ובמאמר זה נשתף אתכם בחלקם.

תחילה נבחין בין שני סוגי הארטריטיס המצויים דלקת מפרקים שגרונית ואוסטאוארטריטיס הן הנפוצות ביותר. אך גם במקרים של דלקות מפרקים פסוריאטיות ראינו הטבה מאוד משמעותית בקרב תלמידי הקורס. להלן באיור שלפניכם מראה ברך בריאה מול שני סוגי ארטריטיס הנפוצים ביותר.

השחיקה מתרחשת לאורך זמן ובשלב בו הכאב מופיע כבר נעשה נזק במידה המחייבת טיפול גם בצמחי מרפא, תזונה בריאה ופעילות גופנית מותאמת לאורך כמה חודשים בטרם תורגש הטבה של ממש שתאפשר חזרה לשגרת פעילות ללא הגבלות. אך השיפור מורגש על פי רוב כבר כעבור 6-8 שבועות באופן שיש בו הטבה באיכות תנועה ובאיכות החיים. בנפיחות אצבעות הידיים והמפרקים נושאי המשקל כגון הברכיים והקרסוליים.

מחקר שנעשה בבוסטון עם למעלה ממאתים משתתפים בוגרים שסבלו מכאבי ברכיים הנובעים מאוסטאוארטריטיס השוואה בין קבוצת מתרגלי טאי צ'י לאלו שעשו פיזיותרפיה סטנדרטית מערבית הדגימה את התוצאות שלפניכם.

מה גם ששתי הקבוצות חוו הטבה משמעותית, לקבוצת מתרגלי הטאי צ'י היו שני יתרונות ברורים: מתרגלי טאי צ'י חוו הטבה שנמשכה חודשים ארוכים לאחר סיום 12 שבועות התרגול במסגרת המחקר. דבר נוסף, קבוצת מתרגלי הטאי צ'י העידו על שיפור בתסמיני גוף נפש, מצב רוח מרומם והטבה בפרמטרים רבים נוספים של איכות חייהם. מניסיון של כמה עשורים של תרגול, הפן המדיטטיבי, ובניית העוצמה הפנימית היא עבורי העיקר, הטבה בבריאות הגוף היא הבונוס. לפניכם חלק מתוך מסקנות המחקר.

אז מה אומרים הרופאים על תרגול טאי צ'י לטיפול בדלקות מפרקים?

ד״ר רוברט שמרלינג מאוניברסיטת הארוורד ראה יתרון בתרגול טאי צ'י כאסטרטגיה טיפולית ופרסם את ממצאיו. ד״ר פול לאם שהנו גם רופא וגם מתרגל טאי צ'י ותיק הוביל קבוצה של רופאים וחוקרים בהליך פיתוח של תכנית טיפולית מבוססת טאי צ'י להלן הבאנו כמה נקודות מתוך המחקרים, העדויות של רופאים שבחנו את הטיפול בדלקות מפרקים באמצעות תרגול רך של פורם הטאי צ'י צ'ואן.

להלן וידאו של הפורם טאי צ'י הקצר שיעזור לכם לצאת לדרך להתחיל לתרגל, המלצתנו היא כמובן לתרגל עם מורה במפגש פיזי המאפשר לתת דיוקים אישיים לכל תלמיד הדבר הטוב ביותר כמובן יהיה לימוד יסודי שיתן למתרגל הבנה מעמיקה של תנועה ויבטיח ביצוע נכון של הפורם. אבל בהחלט ניתן להתחיל מסרטון קצר זה של פורם שמונה התנועות.

דילוג לתוכן