מה זה ניי גונג ?

התרגול בעולם הצ‘י קונג מתחלק לעבודה פנימית מול עבודה חיצונית. העבודה הפנימית הנה חלק מעולמם של המתרגלים לשם בריאות ואריכות ימים, אך גם בעולם אמנויות הלחימה התרגול הפנימי משמש לצורך בנייה של עצמה המונעת ע“י האנרגיה הפנימית ולא מכוח השרירים.  ישנה חלוקה בין סגנונות קשים – hard style כגון: קרטה או איגרוף תאילנדי, בהם נעשה שימוש בכוח פיזי המונע ע“י שימוש בשרירי הגוף, לבין סגנונות רכים – soft style כגון: טאי צ‘י צ‘ואן, בהם העצמה מושגת ע“י טיפוח האנרגיה הפנימית המכונה ג‘ין Jin והיכולת להוציא כוח מתפרץ המונע ע“י צ‘י המכונה פה ג׳ין Fa Jin.

בכדי לפתח את היכולות הפנימיות ניי גונג יש שלושה דברים עליהם יש לעבוד:

  1. בניה של צ‘י במרכז האנרגיה – הדאן טיין בכמות המאפשרת ביטוי עצמה מתפרצת.
  2. יכולת ההנעה של האנרגיה בגוף, קרי תרגול הגוף עצמו לצורך פתיחה של ערוצי האנרגיה.
  3. תרגול התודעה להוליך את הצ‘י בערוצי האנרגיה כרצוננו לתוך הגוף פנימה ומחוצה לו.

מיומנות ניי גונג איננה נרכשת בקלות ויש לעבוד בשלבים ולפתח בהדרגה את היכולות עם הזמן

את הבסיס ללימוד ניי גונג כמשנה סדורה הניח דה מו, או כפי שהוא מוכר במערב בודהידארמה, נזיר הודי שנדד לסין והשתקע במנזר שאולין. היום התפרסם שמו של מנזר שאולין בזכות רמה גבוהה של אמנויות הלחימה הנלמדות בו ובמיוחד אמנויות הלחימה הרכות המשלבות עבודה פנימית ותרגול צ‘י קונג המבוסס על שתי הסדרות שהן משנתו של דא מו והן: יי ג‘ין ג‘ינג Yi Jin Jing, המבוססת על סדרה של 12 תנועות לחידוש הגידים והמפרקים, לימוד הנעת הגוף בתרשים זרימה בו כל תנועה מותחלת מהרגליים, נשלטת ע“י האגן ומקבלת ביטוי סופי בגפיים. הסדרה השנייה הנה סי שוי ג‘ינג XI Sui Jing, זוהי סדרה תודעתית שמשמשת לצורך שטיפה והתחדשות של המוח, מוח העצמות והמערכת ההורמונלית. בסדרה זו אין רצף תנועות כלל והעבודה היא תודעתית בלבד.

סדרת יי ג‘ין ג‘ינג מעצימה ובונה אנרגיה יאנגית בגוף ובונה את הגוף לקראת עבודה עוצמתית והוצאת ג‘ין מתפרץ מבלי לפגוע בגופנו, דבר שקורה בהכרח כאשר הגוף אינו פתוח וזורם והגידים והמפרקים אינם יכולים לשאת את העוצמה. אך עבודה יאנגית לאורך שנים בפני עצמה תגרום לצריכת חמצן מוגברת ולבלאי המוביל להזדקנות מואצת של הגוף, כאשר מדובר בדרך חיים של אימון אינטנסיבי לאורך שנים. לכן נדרש איזון וסדרת סי שוי ג‘ינג נועדה לעשות בדיוק את זה; להעצים את האנרגיה היינית של הגוף ולהביא לאיזון המאפשר בניה של העצמה התודעתית, האנרגטית והפיזית לאורך שנים רבות. סדרת סי שוי ג‘ינג הייתה סדרה סודית והועברה אך ורק בתוך המנזרים לתלמידים ראויים שזכו לאמונו של המאסטר לאחר שנים רבות. כיום משנות השמונים של המאה הקודמת החלו חומרים אלה להיות נגישים יותר ובסופו של דבר תורגמו חלק מהכתבים העתיקים גם לאנגלית ובכך נעשו נגישים גם במערב. במקור הסדרה נועדה בכדי להגיע להארה או לחיי נצח, אין הכוונה לחיים שאין להם סוף, אלא לחיים בהם כל רגע הוא נצחי מאחר ואתה נוכח בו במלוא הווייתך. כיום רוב המתרגלים שיטה זו עושים זאת לשם אריכות ימים בבריאות איתנה.

האמת היא שבלי הדרכה של מורה מיומן אין באמת דרך ללמוד מטקסט כלשהו תרגול מסוג זה, ליווי של מורה שידריך את התלמיד שלב שלב הכרחי בכדי להגיע לרמה גבוהה של עבודה אנרגטית פנימית. מאסטר צ‘אנג סן פנג כותב כי מי שיתרגל אמנויות לחימה ללא העבודה הפנימית הישגיו יהיו רדודים מאוד ולוחם המתבסס על כוח השרירים גופו נעשה ריק בזקנתו ואינו מאריך ימים. את המחיר על שנים של תרגול הגוף משלם כאשר היצור ההורמונלי פוחת ואיתו היכולת לשמר את מסת השריר. כמו כן מוח העצמות נעשה צהבהב ואיכות הדם והצ‘י נפגעים עקב הזדקנות העצמות ככל שהגוף מתבגר.

השלב הראשוןכניסה לעולם עבור מי שמבקש ללמוד ניי גונג:

לימוד עקרונות התנועה הנכונה ועבודה זורמת של הגוף, פתיחת החסימות האנרגטיות ברמה הפיזית. איכות זו מושגת ע“י תרגול של כמה שנים של מה שמכונה צ‘י קונג פשוט simple Qigong. במנזר שאולין נוהגים לתרגל את סדרת שמונה יחידות הרקמה, צ‘י קונג העגור הלבן וסדרות פשוטות דומות במשך שנתיים עד שהגוף ”נפתח“ ומאפשר זרימה אנרגטית ללא חסימות.

גם הפורם של הטאי צ‘י משמש בשנים הראשונות של הלימוד כסדרת צ‘י קונג ארוכה אותה מתרגלים לכל הפחות שנתיים באיטיות, תוך דיוק נבנה עד להשגת תנועה זורמת ונכונה בכל תנועה ותנועה. הפורם הארוך של היאנג סטייל טאי צ‘י מורכב מ 113 תנועות ובכדי לבצע את כולו ברצף דרושות כ 25 דקות.

מדיטציות עיקריות אותם יש ללמוד ולתרגל:

המעגל המיקרוקוסמי שמטרת תרגול זה היא בנייה של האנרגיה בדאן טיין המהווה מעין ”מצבר“ בו הצ‘י נאגר. ללא רזרבות צ‘י מספקות קשה להגיע ליכולת לעבוד עם צ‘י בין אם לצורכי רפואה או לצורך לחימה. כמו כן לימוד כיצד להזרים את האנרגיה בשני הערוצים הראשיים – הערוץ השולט governing vessel והערוץ המכיל conception vessel. מיומנות זו חייבת להירכש לפני שניתן להתקדם לשלב הבא. השם המעגל המיקרוקוסמי ניתן לתרגול זה משום שהסינים רואים את האדם כמיקרוקוסמוס. הפרינאום נקרא קרקעית הים sea bottom או חווי יין שמשמעו המילולי מפגש היין. החלק העליון של הראש נקרא שמים heven או באי חווי  שמשמעות השם מילולית הנה מאה מפגשים. שתי נקודות אלה הן כמו הפלוס והמינוס או היין והיאנג והזרימה בין שני הקצוות האלה כמו טוענת את הבטרייה האנושית. אנרגיית החיות או הביו-אנרגיה המכונה ברפואה הסינית צ‘י, יכולה לשמש לצורך הקרנת אנרגיה לשם ריפוי או לקבל ביטוי בצורת מכה קטלנית החודרת לעומק הגוף וגורמת נזק רב לרקמות והאיברים הפנימיים למרות שאינה מותירה חבורה חיצונית.

המדיטציה השנייה נקראת נשימה אמבריונית, זהו תרגול המשמש בכדי לבנות חיבור אל התודעה הגבוהה הנובעת מהדאן טיין העליון הממוקם במרכז המערכת הלימבית בין שתי האוזניים במרכז הגולגולת. המטרה היא לרכוש שליטה על התודעה והמחשבה. בעולמם של מתרגלי צ‘י קונג יש אבחנה בין שני סוגי תודעה – התודעה הרגשית emotional mind והתודעה הגבוהה wisdom mind. המחשבות הנובעות מהתודעה הרגשית מניעות את האדם לכאוס מחשבתי וחשיבת יתר המונעת ממנו להיות קשוב ולהשתמש בתודעתו הגבוהה, זו האחרונה יש בה את היכולת להנחות אותך למצב הכרתי פעיל בו יש נוכחות הכרתית ולא פיזור מחשבתי.

את עולם היין והיאנג ניתן להגדיר בכל צורה של הפכים: יום ולילה, זכר ונקבה, מאמץ והרפיה וכולי על זו הדרך, אך הגדרה שעשויה להועיל יותר מכל להבין את המדיטציה האמבריונית היא האבחנה של הוויה being מול עשיה doing. בעוד שהחשיבה הרגילה משולה לדיבור בתוך הראש, העבודה שנעשית במדיטציה האמבריונית היא הקשבה פנימית המחייבת השקטה של החשיבה ושל הרגש.

זוהי למעשה נוכחות ולא עשיה, שליטה על המחשבות ובנייה של היכולת לרוקן את הראש ממחשבות המונעות ע״י התודעה הרגשית, מחשבות אלה תופסות את ”המסך הפנימי“ עבור מרבית בני האדם, רוב עד כל היום כולו. ההקשבה הפנימית מאפשרת ל“ידיעות“ לצוף להכרה. ידיעה זו איננה באה ע“י מאמץ חשיבתי, היא צפה ללא הליך חשיבתי או ויכוח ודיון פנימי.

כל אדם שמתרגל ומחובר לאני הגבוה שלו מכיר את האיכות המיוחדת של הידיעה הזאת שבמקרים רבים איננה מבוססת כלל על השכלתך, ניסיונך בחיים או תובנה במובן הרגיל בו אנו נוהגים להשתמש במושג תובנה.

השליטה בתודעה יושבת בבסיס של שיטתו של דה מו ובלעדיה התרגול של הסדרות או פורם הטאי צ‘י הם ברמה חיצונית בלבד ובכדי להבין את שיטתו תלמידיו מציעים משל בו התודעה משולה לגנרל הנותן פקודה לחייליו – הם הצ‘י, לבצע פעולה בשטח שהוא הגוף.

לפיכך תרשים הזרימה הנכון לכל תנועה בתרגול יהיה:

תודעה – אנרגיה – תנועה

עקרון זה מיושם בכל תנועה ותנועה בסדרות צ‘י קונג מתקדמות או בפורם טאי צ‘י צ‘ואן. הטעם הוא שכאשר התודעה מפוזרת היא איננה מאפשרת תנועה עצמתית וממוקדת וזאת עקב העקרון הפשוט: where the mind goes the qi flows. משמעות האמירה הזו היא שהצ‘י ממוקד במקום בו התודעה נמצאת, כאשר התודעה מפוזרת הצ‘י מפוזר והתנועה נעשית ”ריקה“.

האמת היא שהמדיטציה האמבריונית היא הרבה מעבר לכלי לצורך רכישת מיומנות זו והיא נועדה לאפשר לאדם גילוי עצמי וחיבור למהותו הפנימית העמוקה או חיבור לשורש נשמתו או לעצמו המקורי. עם זאת תרגול הנשימה האמבריונית משמש כלי יסודי בתרגול יי ג‘ין ג‘ינג וכן אצל מתרגלי טאי צ‘י צ‘ואן רציניים, בכדי לרכוש את המיומנות הנדרשת על מנת להגיע לתרגול עוצמתי ולתנועה הנובעת מבפנים החוצה אל מעבר לגוף ואף לחדור לגופו של המטופל או היריב בהתאם לכוונה ולצורך השעה.

בשלבים מתקדמים יותר לאחר שרכשנו שליטה בסיסית, ניתן לשלב הנעה אנרגטית במעגל המיקרוקוסמי עם הנשימה האמבריונית, אך בזמן בו התלמידים נמצאים בשלב רכישת הכלים נכון לעבוד בהפרדה ולתרגל כל תרגול בנפרד אין דרך לדלג מעל הכרח זה ולכן שלבי הלימוד הנכונים יהיו:

  1. לימוד סדרה מתקדמת או פורם תוך תשומת לב לתנועה, השתרשות, מנח הגוף והיציבה.
  2. תרגול המעגל המיקרוקוסמי בפני עצמו בישיבה ללא תנועה כאמצעי לבנייה של צ‘י בכמות מספקת שתאפשר עבודה עוצמתית מבוססת אנרגיה פנימית ולא כוח הנובע מהשרירים.
  3. תרגול נשימה אמבריונית ככלי להשגת השליטה על התודעה, השקטה של הרגש ורכישת היכולת לעבוד עם תודעה ממוקדת לאורך זמן המאפשרת מיקוד או הולכה איכותית של הצ‘י.
  4. לאחר רכישת שלושת הכלים האלה ניתן לשלב את המרכיבים במדיטציה, בתרגול סדרה או בתרגול פורם הטאי צ‘י צ‘ואן או כל אמנות לחימה רכה אחרת ואף בעבודה לשם ריפוי בהקרנות אנרגיה, קרי הנעת הצ‘י בגופו של אדם אחר באמצעות התודעה של המטפל.

בפרק הבא נרחיב על כל אחת מהמדיטציות ובפרק שאחריו ניגש לדרך הנכונה להכשיר את הגוף לתרגול סדרות מתקדמות או טאי צ‘י צ‘ואן. בפרקים הבאים ננסה לפרוס בפניכם מפה שתעזור לכם להגיע להעמקה בתרגול ולבניית היכולות הדרושות בכדי להגיע לרמה גבוהה בצ‘י קונג או טאי צ‘י צ‘ואן. רמה שמאפשרת לתודעה לשלוט בגוף, העקרון הוא שהתודעה מובילה את הצ׳י המניע את התנועה. בתחילת הדרך במקרה הטוב התודעה מתלווה לתנועה ורק אז בעקבות התנועה הצ׳י מורגש. זהו שלב הכרחי בהתפתחות ואין דרך ללמוד את סדרות היסוד מבלי לעבור דרך התחנה החשובה הזאת. שליטה בצ'י והיכולת להניע אנרגיה ממרכז האנרגיה אל קצוות הגוף ובהמשך מעבר לגבולות גופנו, הנה מיומנות גבוהה הנרכשת עם הזמן וכמה וכמה שנות אימון דרושות בדרך כלל לפני שהתלמיד מצליח להביא יכולת זו לידי ביטוי מעשי נשלט, בין אם לצורך רפואה אנרגטית או כלוחם המתמחה באומנויות לחימה רכות.

קבלו הצצה לסדנת ניי גונג מדיטציות מעולם הצ'י קונג בלב המדבר ומה מספרים בוגרי הסדנה:

 

מעוניינים במידע על סדנאות ניי גונג עם אמיר פרלמן המתקיימות פעמיים בשנה בערבה בלב המדבר ? צרו איתנו קשר. או בקרו באתר לב המדבר עמוד הסדנה

ניי גונג סדנת מדיטציות מעולם הצ'י קונג

למידע נוסף:

דילוג לתוכן