שלושת האסכולות בצ'י קונג
שלושת האסכולות בצ'י קונג
אסכולות בצ'י קונג
אסכולות בצ'י קונג
צ'י קונג
צ'י קונג

 

 

 

 

 

 

צ'י קונג הינו שם כולל שמייצג עבודה עם אנרגיה, אך תכלית העבודה משתנה מאסכולה לאסכולה וכהכללה אפשר לומר שיש שלוש אסכולות של צ'י קונג: צ'י קונג רפואי, צ'י קונג לוחמני, צ'י קונג ספיריטואלי/תודעתי, שנקרא לו כאן רוחני.

המונח צ'י קונג הופיע לראשונה בתקופת שושלת ג'ין (Jin) שתקופתה משנת 265-420 לספירה, בטקסט הדאואיסטי הנקרא "רישומים מן המראה הבהירה של הדת" מאת מאסטר קסו קסון (Xu Xun).
משמעות המילה "צ'י" הינה אנרגייה או כוח החיות.

משמעות המילה "קונג" הינה עבודה, אך היא מוזכרת כאן במשמעות של מיומנות ולכן צ'י קונג למעשה הינו "שימוש מיומן באנרגיית החיות" הזמינה לנו מתוכנו ומסביבתנו.

בסין של ימינו, צ'י קונג מחולק לשלוש אסכולות: הרפואית, הלוחמנית והרוחנית. שלוש האסכולות חולקות בסיס של תובנות פילוסופיות, יסודות של הרפואה הסינית האנרגטית, כמו כן הן חולקות הרבה מן הטכניקות והמדיטציות.

ההבדלים ביניהן טמונים בפוקוס היישומי ובמגמה הפונקציונלית אליה מכוונת כל אסכולה.

לפני שנכיר את ההבדלים והמטרות של כל אחת מהשיטות, נבחן את המשותף לכולן. בתרגול צ'י קונג, לכל מטרה תמיד מעורבים כל החושים, יחד איתם מתוזמרים גם כוחות הנפש. אנו רואים בעינינו, אך גם מדמיינים בעיני רוחנו.

כוחות הריכוז, ההתבוננות, הקשב, הנשימה והתנועה באיברים, משמשים כולם לצורך מטרה אחת, כאשר הם מסונכרנים אל הפעמה הבסיסית דרך נשימה מדודה.

צ'י קונג רפואי

בעולם הצ'י קונג הרפואי ישנה חלוקה לשתי דרכים:

שלוש דרכי העבודה העיקריות הן:
● טכניקות ניקוי (Purging Techniques)
● טכניקות העצמה (Tonifying Techniques)
● טכניקות איזון (Regulating Techniques)

צ'י קונג לוחמני

את יסודות הלחימה הבאים מצ'י קונג נמצא באומנויות לחימה סיניות רבות, כגון שינגי, טאי צ'י ועוד. אך גם במסורות כגון שאולין קונג פו ובמנזרים ובבתי ספר ללחימה רבים. סגנונות אימון כגון "חולצת הברזל" (Iron Shirt) הם דוגמא ליכולת האנושית לרכז את אנרגיית החיות בנקודה מסויימת בגוף ובכך להפוך אותו לחסין מפני מכות ואף בפני מפגעים שלא יעלו על הדעת.

כלי העבודה העיקריים בצ'י קונג לוחמני הם:
● כוח ברור (Obvious Power)
● כוח נסתר (Hidden Power)
● כוח מסתורי (Mysterious Power)

צ'י קונג רוחני

בתי הספר לצ'י קונג רוחני באופן מסורתי היו ברובם מנזרים. מטרתם של המתרגלים היתה טרנספורמציה ספיריטואלית הנקראת "שן מינג" ומשמעותה בהירות רוחנית. בסין ישנם שלושה בתי ספר עיקריים: דאואיזם, בודהיזם, קונפוציאניזם. לכל אחד מהם יחודיות בגישה לעבודה עם אנרגיה רוחנית הנקראת שן גונג (Shen Gong).

כלי העבודה העיקריים בצ'י קונג רוחני הם:
● התפתחות תודעתית (Nourishing the Spirit)
● לחיות תודעה והכרה פעילה (Housing the Spirit)
● חיבור הכוח התודעתי עם כוח החיות (Combining the Spirit with Qi)

דילוג לתוכן