בבואנו לאבחן מהם הגורמים לחולי, אנו תמיד עושים אבחנה בין סוגי הגורמים הפתוגניים השונים אליהם האדם נחשף. האבחנה הראשונה היא בין פתוגניים מבפנים ומבחוץ. כאשר רעלן מן החוץ חזק יותר ממערך ההגנה של הגוף, הוא עלול לחדור לעומק הגוף ואם אינו מתנקה ו"מתנחל" ברקמות הוא עלול לגרום לחולי.

כאשר הרעלן מקורו ברגשות פתוגניים ובמיוחד כאשר יש שינוי פתאומי במצבו הרגשי של האדם עקב אירוע טראומתי, תיתכן השפעה קשה ומיידית שתבוא לידי ביטוי בחולי של האיברים החיוניים.

רגשות פתוגניים הם רעלן לכל דבר והמחשבה שרעלן ממקור נפשי הוא לא "אמיתי" היא שגויה. אדם הנמצא בדחק (סטרס) נפשי מתמשך יכול להגיע למצב בו סביבתו המנטלית רעילה פי כמה מסביבתו הפיזית. כאשר אנו מפרישים קורטיזול (הורמון המופרש כתוצאה ממצבי דחק) ברמות גבוהות בהרבה ממה שגופנו זקוק, הורמון זה נהפך בגוף לרעלן של ממש אותו הגוף צריך לפנות בדיוק כמו שאריות חומרי הדברה או כל מקור מזהם אחר.

אך לא רק טראומה רגשית מהווה סכנה לבריאותנו. חיים תחת דחק מתמיד מהווים מקור מאוד שכיח לכשל חיסוני הנובע מלחץ נפשי. רגשות שאנו חיים איתם או מדחיקים אותם בחיי היום יום, אף הם יכולים להיות מקור לחולי כפשוטו והנזק המצטבר לאורך זמן יכול לבוא לידי ביטוי פיזי באחד מהאיברים.

אדם שחווה רגשי אשם כבדים, אדם "אכול" קנאה או ה"מתבשל" בכעסו וחי את ההוויה הזאת לאורך ימים, מסכן את בריאותו ממש ואיזון נפשי רגשי ראוי שיהיה חלק מתכנית הטיפול, בכל סוגי המחלות ובמיוחד במחלות של האיברים הפנימיים. דבר זה נכון גם באיברי היין וגם באיברי היאנג.

בספרו "הנהגת הבריאות" כותב הרמב"ם כי: אל לו לרופא לחשוב שניתן להקדים את הטיפול בגוף לטיפול בנפש, קריא הטיפול הרגשי נפשי חייב להיות קודם לטיפול בגוף בכל המחלות.

לפניכם טבלה של שבעת הרגשות הפתוגניים לפי הרפואה הסינית:

השם בסיניתמשמעות או ביטוי אפשרישיוך ליסוד ולאיברהביטוי האנרגטי
Xiעליצות יתר, להט, אובססיה, פזיזות.לב – אשמעמיס על הלב, מרוקן ומוביל להתשה אנרגטית
Nuעצבנות, כעס, זעם.כבד – עץגורם לצ'י לעלות על גדותיו ומוביל לחסימה אנרגטית בכבד.
Siדאגנות יתר, אבל מתמשך, חוסר החלטיות כרוני.טחול – אדמהמוביל להפרעות בזרימה האנרגטית ופגיעה ביכולות ההמרה וההתמרה בגוף.
Youצער עמוק, פגיעות יתר, עלבון מתמשך, חרדה מתמשכת, דכאון כרוני, מניה דיפרסיה.ריאות – מתכתירידה ברמות האנרגיה, חוסר יכולת להאסף למשימות החיים הנדרשות.
Kongתחושת איום מתמשכת, חרדתיות, חיים תחת טרור מכל סוג פיזי או רגשי.כליות – מיםירידה באנרגיית החיות,

צ'י לא ממוקד, פגיעה בקווי ההגנה הפיזיים והרגשיים.

Jingטראומה פתאומית, חדשות רעות המגיעות בהפתעה, שוק בלתי צפוי.לב ובהמשך כליות – אש ובהמשך מיםפיזור אנרגטי, אי סדירות ופגיעה בזרימת הצ'י.
Beiמלנכוליה, תחושת חוסר ערך, יגון, והשתקעות באבל או צער.ריאות – מתכתדיכוי אנרגטי (במצב אקוטי).

מרוקן את הגוף מצ'י (במצב כרוני).

 

דילוג לתוכן